Základom zimnej jazdy je myslieť dopredu a pripraviť sa na extrémne situácie
Blíži sa chladnejšie počasie.
Jesenný slnovrat je za rohom, čo môže priniesť nočné prízemné mrazy. Mnohí sa domnievajú, že dnešné moderné automobily nepotrebujú žiadnu prípravu na zimu. To je teoreticky pravda, ale niekoľkými drobnými prípravami sa môžete vyhnúť vážnym nepríjemnostiam. Okrem toho to znamená, že vaše vozidlo je menej náchylné voči poveternostným vplyvom.

Príprava na zimné obdobie by sa mala začať vždy pred príchodom silných mrazov. Bez ohľadu na to, či ide o 1-2 ročné moderné vozidlo alebo 10-15 ročné vozidlo.
Pamätajte si príbeh o mravcovi a cvrčkovi z knihy La Fontaine. Zatiaľ čo ten prvý ignoroval blížiacu sa zimu, mravec ju neustále sledoval počas celého leta. Keby sme ich zasadili do kontextu 21. storočia s jeho svetom rýchleho a za každých podmienok jazdiaceho auta, je nepopierateľné, že postoj mravca mu dáva väčšiu šancu dostať sa bezpečne do cieľa, a to aj v zimných podmienkach na ceste.
Takže po vzore usilovného mravca vykonajme nasledujúce kroky:
Základy zimnej jazdy/Pneumatiky
- Stav pneumatík je kardinálnou otázkou. Minimálna predpísaná hĺbka drážky zimných pneumatík je 4 mm. Pokiaľ sú pneumatiky opotrebované vo väčšej miere, mali by sa vymeniť.
- V zimnom období sa odporúča kontrolovať tlak v pneumatikách každé dva týždne. Treba ho nastaviť na správnu hodnotu, ktorá je stanovená pre každé vozidlo. Je to tzv. produkčná hodnota, ktorá zabezpečuje správnu priľnavosť na ceste. Navyše sa tlak v pneumatikách nastavený na správnu úroveň chráni voči výmoľom. Podľa niektorých je v zime na dosiahnutie lepšej priľnavosti vhodnejšie jazdiť s nižším tlakom v pneumatikách, ako je továrenské nastavenie. Nie je to však dobré riešenie. Proti tomu hovoria jednoduché fyzikálne argumenty: nižší tlak v pneumatikách môže viesť k horšej priľnavosti k vozovke a tlak nižší ako 0,5 barov môže zvýšiť spotrebu paliva.

Okná, stierače a svetlá
- V zime je pri zhoršujúcej sa viditeľnosti (sneh, ľad, dážď, cín) ešte dôležitejšie starať sa o stierače: skontrolujte stav stieračov a včas ich vymeňte, ak nie sú vhodné, aby vám kvôli nemu v snehovej víchrici nespadli problémy!
- Ak na čelné sklo zamrzne ľad, nepokúšajte sa ho odstrániť stieračmi, ale na jeho roztopenie použite ohrievač okien. Škrabky na ľad a odlaďovače sú tiež dobrým riešením a proces môže uľahčiť aj nalievanie menšieho množstva zimnej kvapaliny na čelné sklo.
- Treba skontrolovať aj kvapalinu do ostrekovača: potrebujete zimnú kvapalinu, ktorá je odolná voči námraze.
- Skontrolujte fungovanie všetkých svetiel, neporušenosť puzdier a tesnení, pretože vlhkosť, ktorá prenikne cez akékoľvek poškodenie, môže v krátkom čase spôsobovať kontaktné poruchy. Približnú orientáciu o nastavení svetlometov si môžete overiť tak, že sa v kolóne áut v tme pozriete na to, ako stretávacie svetlo osvetľuje zadnú časť vozidla idúceho pred vami.
Batérie
- Jej životnosť sa mení od dvoch do šiestich rokov, ale keď sa ochladí počasie, takmer vždy pokazí. Ak váš motor štartuje v chladnom počasí výrazne pomalšie alebo ak už svojej starnúcej akumulátore proste nedôverujete, alebo viete, že má viac ako tri roky, v servise vám zvyčajne bezplatne zhodnotia jej stav. Je vhodné očistiť batériu od korózie, prípadne lôžko postriekať kontaktným sprejom alebo namazať tukom, prípadne glycerínom.
- Otázka oleja: Pravidelne kontrolujte olej a jeho hladinu a v prípade nevyhnutnosti ho vymeňte alebo nechajte ho vymeniť.
Brzdy, chladiaca voda, zámky
- Pravidelne by sa mala kontrolovať aj chladiaca voda. V našej krajine sa minimálna teplota pohybuje okolo -20°C, preto sa vyplatí naplniť systém nemrznúcou zmesou, ktorá odoláva o 5 stupňov chladnejšiemu počasiu. Chladiacu vodu je dôležité kompletne vymeniť každé dva roky, pretože obsahuje prísady zabraňujúce korózii, ako aj komponenty, ktoré premazávajú viaceré časti, napríklad vodné čerpadlo.
- Vzduchový filter by sa mal tiež kontrolovať a je vhodné ho skontrolovať alebo nechať skontrolovať pri výmene oleja. Zanesený filter môže tiež zvýšiť spotrebu paliva.
- Taktiež by sa mali skontrolovať alebo nechať skontrolovať hnacie remene, keďže automobily v zime spotrebúvajú viac elektrickej energie, pokiaľ nerátame častejšie používanie stieračov a hmlových svetiel.
- Udržiavanie dobrého stavu bŕzd je v zime ešte dôležitejšie ako v lete, preto je vhodné skontrolovať stav (opotrebenie) brzdových obložení, brzdového kotúča, brzdového bubna a hladinu brzdovej kvapaliny.
- Pred nástupom chladného počasia by sa tiež malo postarať o zámok: namažte ho sprejom proti námraze pred prvými rannými mrazmi.
- Dvere automobilov by sa pred mrazmi tiež nemali nechať bez kontroly: pre dosiahnutie odolnosti by sa mali po vyčistení natierať silikónom alebo glycerínom.
- Zimné poveternostné podmienky (sneh, bahno, sneh) sa môžu negatívne prejaviť na laku, preto je vhodné vozidlo pravidelne umývať a natierať voskom.
Po vykonaní všetkých uvedených bezpečnostných opatrení vám zostáva len odcestovať a jazdiť bezpečne. Občas sa však môžete v chlade stretnúť s problémami s tým prvým: pri problémoch so štartovaním motora vám môže pomáhať svorka, štartovací sprej alebo ťažné lano. Vodič, ktorý je v zimnom období pripravený na všetky prípady, necháva v batožinovom priestore aj lopatu, hrubú deku, náhradný kanister s palivom, náhradnú kvapalinu do ostrekovačov a náhradný motorový olej!