Prečo sa nevypláca nákup použitých pneumatík?
Na jare, keď príde čas na výmenu letných pneumatík, sa mnohí zamýšľajú nad tým, či sa ich vypláca vymeniť za použité pneumatiky.
Je evidentné, že podobne ako skoro pri všetkom ostatných tovaroch, aj pri nových pneumatikách nastalo mierny nárast cien. To, či je použitá pneumatika správnou alternatívou, už nie je tak čiernobiele. Jedným z možných riešení môže byť nákup celoročných pneumatík, čo je však tiež kompromis.
Odborníci z Maďarského zväzu gumárenského priemyslu sumarizovali rady do niekoľkých bodov, ktoré je potrebné vziať do úvahy.
1. Vyhýbajte sa veľtrhom a trhoviskám, kde sa predávajú pneumatiky, ktoré „vypadli z kamióna“ alebo pochádzajú z neistého čierneho importu. Za nízku cenu sa vám môže ľahko pomstiť: už pri montáži alebo pri prvej jazde môžete zistiť, že vám predali niečo, čo je nespôsobilé na cestu. To sa týka aj pneumatík neistého pôvodu a tých, ktoré si môžete kúpiť online.
2. Dávajte si pozor na nákupy cez internetové obchody zo zahraničia, pretože v tomto prípade faktúra nie je platná v Maďarsku a v prípade poruchy nemožno uplatniť záruku. Zvoľte si radšej domáci internetový obchod, aby ste si zaistili dlhodobú bezpečnosť!
3. Pneumatiku vždy nakúpte na predajni, kde vám vystavia oficiálnu faktúru za správne uskladnenú pneumatiku, a kde ich následne vám namontujú.
4. Skontrolujte, kedy bola vybraná pneumatika vyrobená: naznačuje to číslo DOT na bočnej strane pneumatiky: prvé dve čísla označujú týždeň výroby, zatiaľ čo posledné dve čísla označujú rok výroby. Ak napríklad číslo DOT je 5016, pneumatika bola vyrobená v decembri 2016, t. j. je o niečo staršia ako päť rokov.
5. Na vybranej pneumatike nesmú byť žiadne praskliny, materiálové chyby ani roztrhnutia! Skontrolujte si bočné steny pneumatiky: ak na nich vidíte vydutiny vo veľkosti polovice pingpongovej loptičky, pneumatika je prepichnutá. Pneumatika je to nepodarok, nekupujte ju!
6. Hĺbka dezénu: odporúčaná minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík je 3 mm. To znamená, že pneumatiku by ste si mali kúpiť len vtedy, ak má hlbšie drážky!
7. To isté platí aj pre použité pneumatiky: vždy ich nakupujte a namontujte v pároch. Utrácajte peniaze len za pneumatiky rovnakej značky, dezénu a rovnomerne opotrebovaného behúňa.
8. Použité pneumatiky sú kompromisom: môžu byť východiskom pre tých, ktorí jazdia menej s pneumatikami zakúpenými na spoľahlivom predajnom mieste. Nezabudnite: priľnavosť, účinnosť brzdenia a smerovú stabilitu vášho vozidla výrazne ovplyvňujú štyri plochy pneumatík vo veľkosti dlane, ktoré sa kontaktujú s vozovkou. Je dôležité, čomu dôverujeme, aby naše auto a naša rodina boli v bezpečnosti!
9. Mnohí nechcú pri výmene pneumatík na jar zakúpiť štyri kusy nových pneumatík - tvrdia, že stačí namontovať letné pneumatiky na hnaciu nápravu - pričom zimné pneumatiky na zadnej náprave zostanú nedotknuté. To však vedie k ešte nepriaznivejším výsledkom, ako keby sa jednoducho ponechala zimná sada. Keď sa použitie nejednotnej sady pneumatík zhorší ovládateľnosť, priľnavosť a stabilitu vozidla - v akejkoľvek situácii v smere jazdy - a takto namontované vozidlo je ťažké zastaviť. Náklady, ktoré by ste možno ušetrili na posunutej výmene pneumatík, by vás aj v prípade menšej nehody mohli stáť niekoľkonásobne viac na opravách karosérie.
10. Ak prepichnete pneumatiku s vozidlom vybaveným zimnými pneumatikami a vymeníte ich za letné, ovládateľnosť vozidla sa výrazne zhorší. Neexistuje žiadna elektronika na kontrolu stability, ktorá by pri brzdení zastavila auto: aj v miernom oblúku auto vybehne mimo oblúka, zadná časť vozidla sa vymkne a bude nepredvídateľne neovládateľná. (Samozrejme, to isté platí, ak chýbajúcu pneumatiku letnej sady vymeníte za zimnú.) Práve preto sa líši materiál a dezén zimných a letných pneumatík: sú navrhnuté pre výrazne odlišné podmienky. Preto je ideálna situácia, keď sú vek, rozmer, dezén a ďalšie vlastnosti pneumatík namontovaných na vozidle rovnaké, a to aj v prípade náhradných pneumatík.
11. Celoročná pneumatika je kompromisná, je alternatívou hlavne pre používateľov, ktorí používajú svoje auto len na krátke vzdialenosti, typicky v mestskej premávke a na cestách, kde sa čistí sneh. Behúň pneumatiky tohto typu nie je primárne určený pre letné podmienky, ani nie je špeciálne navrhnutý pre zimné podmienky na cestách. Používanie celosezónnych pneumatík nemusí nevyhnutne znížiť finančnú záťaž pri kúpe letnej aj zimnej sady, pretože sa opotrebovávajú počas celého roka. Za predpokladu, že vodič využije dve sady pneumatík približne za štyri roky, aj štvorsezónne pneumatiky si za rovnaký čas vyžiadajú dve sady pneumatík. Napriek tomu, že letné a zimné pneumatiky je potrebné vymeniť počas každej sezóny, minimálne každých šesť mesiacov by bolo užitočné absolvovať prehliadku v servise, kde sa pneumatiky vycentrujú. Jej nevýhodou je, že má svoje limity, takže pri intenzívnom používaní - v ktoromkoľvek ročnom období - nedosiahne takú výkonnosť ako sada zimných alebo letných pneumatík. Výrobcovia pneumatík môžu tieto požiadavky dosiahnuť v najväčšej možnej miere aj len vtedy, ak vyvíjajú špeciálne pneumatiky pre chladné a teplé vonkajšie teploty.
Podľa odporúčaní odborníkov je však najlepším riešením výmena pneumatík, ktoré si vymeníme za nové. Len na nové pneumatiky zakúpené na základe faktúry sa vzťahuje záruka a energetický certifikát. Pred nákupom sa informujte u zástupcu výrobcu vášho vozidla alebo požiadajte experta o radu, aký typ a rozmer pneumatík by bol najvhodnejší. Ponuka je obrovská, takže je pravdepodobné, že si každý nájde optimálne riešenie, ktoré zodpovedá jeho vodičským preferenciám a finančnému rozpočtu.
Zdroj:
hta.org.hu