Pneumatika Michelin a Michelinská hviezdička ako symbol kvality:
“...sprievodca reštaurácie Michelin, rovnako ako demontovateľná pneumatika, prichádza s novým storočím a dožije sa nového tisícročia.„ - Motto. (“Michelin Guide 1900“)
Pomyslel by si niekto, že medzi nimi existuje súvislosť?
Medzi pneumatikou Michelin a Michelinskou hviezdičkou je blízke prepojenie: francúzsky obchodník Edouard Michelin a jeho brat André vyvinuli demontovateľnú pneumatiku v roku 1891.
Keďže vynález mal veľký úspech, v roku 1889 založili vo francúzskom meste Clermont-Ferrand spoločnosť Michelin. Aby motivovala motoristov kupovať a čo najviac a používať pneumatiky Michelin, vydali mapu, na ktorej boli vyznačené vynikajúce reštaurácie a hotely, z čoho vznikla Michelinská hviezdička. Bol to pokus presvedčiť turistov, aby urobili obchádzky a používali pneumatiky Michelin.
Michelin Guide
Sprievodca Michelin bol veľmi užitočnou publikáciou (spočiatku sa distribuoval zadarmo), ktorá na začiatku obsahovala len mapu Paríža a navigačné pokyny do okolitých mestách, aby pomohla vodičom. Spoločnosť povzbudzovala cestovateľov, aby zhromaždili čo najviac informácií o trasách a hoteloch v okolí. Tieto informácie boli potom pridávané do ďalších publikácií. Tieto publikácie už obsahovali konkrétne lokality odporúčané Francúzskym automobilovým klubom vodičov a hodnotili kvalitu a vybavenie ubytovacích služieb.
Od roku 1904 sa sprievodca stal medzinárodnou publikáciou, pričom Taliansko, Švajčiarsko, Belgicko, Luxembursko, Holandsko a Spojené kráľovstvo dostali osobitný zväzok. V roku 1919 sa vydali prvé knihy v červenej obálke, ktoré zahŕňali viacero krajín na jednom mieste.
Zelené Michelinské knihy boli prvýkrát vydané ešte pred druhou svetovou vojnou.
Dcérska spoločnosť firmy Michelin
ViaMichelin dnes ponúka mapy a odporúčania v digitálnom formáte. Knihy sú aktuálne pre celú Európu, pričom hotely a reštaurácie v New Yorku a San Franciscu už boli zaradené do osobitného vydania v roku 2007. Od roku 2009 sa červený a zelený sprievodca pre Európu a USA sprístupnia v mobilných telefónoch Nokia pomocou softvéru Nokia Maps 3.0.
Majitelia iPhonov si môžu aplikáciu zakúpiť prostredníctvom online obchodov spoločnosti Apple.
Spoločnosť Michelin vydala 13. októbra 2009 prvé edíciu sprievodcu MICHELIN Guide Kyoto Osaka 2010. Publikácia obsahuje 150 hviezdičkových reštaurácií a ryokanov v Japonsku.
Červená kniha používa systém symbolov na hodnotenie hotelov a reštaurácií, pričom uvádza ich cenové rozpätie a komfort. Reštaurácie sú hodnotené podľa päť kritérií:
Na základe hodnotenia anonymných kritikov (vo francúzštine sa nazývajú inšpektori) sa reštaurácii udeľuje jedna alebo viac hviezdičiek. Inšpektori hodnotia len jedlo, nie obsluhu, kvalitu riadu alebo výzdobu. Podľa názoru odborníkov Michelin uprednostňuje inovatívnych kuchárov. Okrem obnovy tradičných jedál musí šéfkuchár vytvoriť nový recept, prekvapujúcu chuť, špecialitu, ktorá je pre neho jedinečná.
Môžeme teda konštatovať, že Michelin uplatňuje pri výrobe pneumatík rovnaké zásady ako pri hodnotení reštaurácií a stanovuje rovnaké kritériá pre dobrú pneumatiku ako pre vynikajúcu reštauráciu: kvalitu, inováciu, originalitu, popularitu, dostupnosť a pomer ceny a kvality.
Preto predkladám návrh na program v duchu 112-ročnej tradície: zoberte si svoju pneumatiku Michelin a navštívte reštauráciu ocenenú Michelinskou hviezdičkou.
(V Budapešti sa ich nachádza až niekoľko: Costes, Onyx, Borkonyha a Tanti.) Či už ide o pneumatiky alebo reštauráciu, Michelin sa stal medzinárodným symbolom perfektnosti, a to oprávnene.