Určite ste už rozmýšľali, kedy presne si máte vymeniť zimné a letné pneumatiky v takomto nepredvídateľnom a premenlivom počasí? Pripravili sme pre vás 15 veľmi dôležitých informácií, ktoré by ste mali zohľadniť pri kúpe, používaní a skladovaní zimných, letných alebo celoročných pneumatík.
Čo je podmienkou, ktorá odôvodňuje ich výmenu, ako skladujete jednu sadu, keď sa používa druhá? Zimné, letné, celoročné pneumatiky, kedy - prečo - ako? Čo môžete urobiť pre zachovanie ich stavu? O tejto téme sa môžete čítať na mnohých stránkach. My sme sa zaoberali každou z nich osobitne, ale komu by sa chcelo prečítať každý článok, keď môžete dostať odpovede na všetky svoje otázky na jednom mieste!
1. Zimné pneumatiky v porovnaní s letným:
Teplota ovplyvňuje priľnavosť zlúčeninu pneumatiky. Letné pneumatiky sa od zimných výrazne líšia nie len dezénom, ale aj materiálom. Letné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby dosahovali optimálny výkon pri teplotách nad +7 °C. Pri teplotách nižších ako uvedená sa ich materiál stáva krehkým, čo má za následok nižšiu priľnavosť. Predstavte si to ako starú, zatvrdnutú gumičku, ktorá sa šmýka na papieri. Naproti tomu zimné pneumatiky si zachovávajú svoju mäkkosť pri teplotách +7 °C zásluhou rôznych aditív a ich dezén je navrhnutý pre zasnežené zimné podmienky. V letných podmienkach sú však zimné pneumatiky príliš mäkké, a preto sa viac opotrebujú a ich štruktúrovaný dezén obmedzuje trakciu. V neposlednej rade vozidlo spotrebuje viac paliva. Pomyslite na rozdiel medzi valcovaním plastelínovej alebo železnej gule po zemi! Z dlhodobejšieho hľadiska je určite hospodárnejšie (a bezpečnejšie!) používať jednotlivé sady letných a zimných pneumatík. Jazda na letných pneumatikách v zime je podobná, ako keby ste mali pokazený brzdový systém.
Continental dôrazne odporúča (http://www.continental.hu/car/technology/tire-knowledge/tirelexikon-2-0/lex-1-5 ), aby ste používali správne pneumatiky pre dané ročné obdobie, t. j. letné pneumatiky v teplejších mesiacoch a zimné pneumatiky v chladnom počasí. Takto môžete jazdiť vo všetkých podmienkach s maximálnou bezpečnosťou a hospodárnosťou. Celoročné pneumatiky nie sú schopné poskytnúť optimálny výkon za všetkých podmienok.
Všeobecné pravidlo pre používanie letných pneumatík je: od Veľkej noci do októbra. Keď sa teda blíži zima a teplomer dlhodobo klesá pod 7 °C, nastal čas preložiť letné pneumatiky na zimný spánok. Vozovky budú studené, mokré a šmykľavé a v takýchto podmienkach zimné pneumatiky poskytujú oveľa lepšiu priľnavosť. Z bezpečnostných dôvodov sa odporúča vymeniť pneumatiky, keď hĺbka dezénu dosiahne 2 mm v prípade letných pneumatík, 3 mm v prípade širokých pneumatík a 4 mm v prípade zimných pneumatík. Celkom opotrebovaná pneumatika môže na mokrej ceste zdvojnásobiť brzdnú dráhu novej pneumatiky, pretože menšia hĺbka dezénu zabraňuje odvádzaniu vody pod pneumatiku, čo spôsobuje jej kĺzanie a obávaný jav aquaplaningu. V prípade zimných pneumatík sa odporúča vymeniť ich už skoršie, pretože opotrebovaná pneumatika má oveľa menšiu pružnosť lamiel, čo znamená, že má oveľa menšiu trakciu a brzdnú silu na snehu.
2. Celoročné pneumatiky:
Celoročné pneumatiky
sú dočasným riešením medzi zimnými a letnými pneumatikami. Oproti všeobecnému omylu nekombinujú výhody zimných a letných pneumatík. Zvyčajne majú kombináciu zimných a letných dezénov, takže majú lamely zimných pneumatík, ale aj súvislé
bloky dezénu navrhnuté tak, aby v letných podmienkach poskytovali lepšiu priľnavosť ako zimné pneumatiky. Ich zloženie je väčšinou mäkšie ako pri letných pneumatikách, aby za chladného počasia neboli také krehké. Ich výkon v zimných podmienkach je však stále nižší ako výkon zimných pneumatík, a to najmä kvôli hrboľatému dezénu. Celoročné pneumatiky sa preto odporúčajú len tým, ktorí svoje auto v zime používajú len zriedkavo, alebo ktorí v priemere tankujú len raz za mesiac. Tí sa bez svojho auta zaobídu aj v skutočne zasneženom zimnom počasí a nemajú problém používať verejnú dopravu. Ak do svojho auta musíte nasadnúť v prípade najhoršieho zimného počasia, nezabudnite si včas vymeniť pneumatiky za zimné.
3. Potrebuje terénne vozidlo zimné pneumatiky?
Často počúvame od majiteľov terénnych vozidiel, že „pohon všetkých kolies všetko vyrieši“. Je to pravda, ale iba pokiaľ ide o rozjazd. Pri brzdení je však úplne jedno, koľkými kolesami sú poháňané, a v porovnaní s osobnými automobilmi majú dokonca nevýhodu, pretože majú výrazne vyššiu celkovú váhu a hmotnosť. Väčšina nehôd v zime nie je spôsobená autami, ktoré sa nevedia rozjazdiť, ale autami, ktoré nevedia zastaviť! Na mnohých terénnych pneumatikách (najmä na letných pneumatikách so zmiešaným použitím) sa nachádza označenie M+S, ktoré je spôsobené zložkami primiešanými do materiálu pneumatiky, aby sa zabezpečila mäkšia priľnavosť pneumatiky na asfaltových cestách. To umožňuje, aby pneumatika poskytovala lepšiu priľnavosť v suchých zimných podmienkach, ale v zasnežených a kašovitých podmienkach ani so štruktúrovaným, ale terénnym dezénom nemôže konkurovať zimným dezénom. Moderné zimné dezény s rovnakými vlastnosťami ako pneumatiky pre osobné vozidlá sú už dostupné v rozmeroch vhodných pre terénne vozidlá, ktoré ponúkajú výrazne vyššiu bezpečnosť nielen pri rozjazde, ale aj pri zastavení.
4. Rozmery zimných pneumatík:
Často kladenou otázkou je, akú veľkosť pneumatík použiť v zime. Vo všeobecnosti sa odporúča namontovať pneumatiky o jeden rozmer užšie ako letné pneumatiky. Je to pravda s niekoľkými dodatkami. V zime zvyčajne jazdíme po očistených cestách, ktoré sú zvyčajne zablatené, a v takýchto podmienkach je skutočne lepšie namontovať užšie pneumatiky, pretože vyšší povrchový tlak vyplývajúci z užšieho rozmeru uľahčuje pneumatike spracovať vlhkosť a blato. Mali by ste však vedieť, že na suchých cestách majú širšie pneumatiky rozhodne lepšiu priľnavosť. Okrem toho, ak sa so svojím vozidlom vydáte napríklad na lyžovačku, kde sa často stretávate s menej odhrnutými cestami a pošliapanou snehovou pokrývkou, širšia pneumatika predstavuje tiež výhodu, pretože vozidlo sa menej zahrabáva a širší dezén zlepšuje trakciu a prenos brzdnej sily. V snahe zachovať optimálny výkon sa vždy odporúča, aby táto pneumatika bola namontovaná z výrobného rozmeru.
5. Kedy je potrebné vymeniť pneumatiky?
Pneumatiky môžu byť použité do hĺbky dezénu 1,6 mm pre pneumatiky osobných automobilov a 3 mm pre pneumatiky nákladných automobilov, ako to vyžadujú príslušné orgány. Požadovaná hĺbka dezénu musí byť jednotná po celej šírke dezénu. Skoro na všetkých pneumatikách sa v drážkach nachádza tzv. indikátor opotrebenia, ktorého umiestnenie je na ramene pneumatiky označené nápisom TWI (Tread Wear Indicator) alebo malou šípkou, či trojuholníkom. Ak sú pneumatiky opotrebované do takej miery, že indikátory opotrebenia siahajú až po behúň, je potrebné ich ihneď vymeniť. Z bezpečnostných dôvodov sa však odporúča vymeniť pneumatiky predtým, keď hĺbka dezénu dosiahne 2 mm v prípade letných pneumatík, 3 mm v prípade širokých pneumatík a 4 mm v prípade zimných pneumatík. Ak je pneumatika neopraviteľne poškodená, mala by sa ihneď vymeniť bez ohľadu na hĺbku dezénu.
6. Výmena dvoch pneumatík:
Podľa úradných predpisov musia byť všetky štyri pneumatiky vozidla rovnakej veľkosti a konštrukcie. Avšak dezén musí byť rovnaký len na jednotlivých nápravách, takže dezén predných a zadných kolies sa môže líšiť. Výnimkou z požiadavky jednej veľkosti pre všetky vozidlá sú automobily (najmä vysokovýkonné luxusné a športové automobily), ktoré sa vyrábajú s rôznymi rozmermi predných a zadných pneumatík. Ak vymeníte len dve pneumatiky, odporúčame vám namontovať nové alebo menej opotrebované pneumatiky na zadnú nápravu. Tieto pneumatiky v prípade núdze zabezpečujú lepšiu priľnavosť na vozovke, najmä na mokrej ceste. Za celkovú stabilitu vozidla sú však
vždy zodpovedné zadné kolesá, takže ak stratia trakciu, vozidlo sa nenávratne poškodí. Zvládnuť túto situáciu je oveľa ťažšie ako krátkodobú stratu schopnosti ovládaní. Keďže pneumatiky s rôznym dezénom a opotrebovaním ovplyvňujú riadenie a stabilitu vozidla, ak je to možné, odporúčame vymeniť všetky štyri pneumatiky súbežne. Navyše v prípade vozidiel s pohonom všetkých kolies 4x4 by sa pneumatiky mali vymeniť len v štyroch sadách, tomu venujte zvýšenú pozornosť! Hoci zákony susedných krajín, v ktorých je povinné používanie zimných pneumatík, povoľujú ich použitie len na hlavnej náprave, nevieme si predstaviť väčšiu nebezpečnosť! Ak sú zimné pneumatiky namontované vpredu a letné vzadu, brzdná dráha a priľnavosť nebudú rovnaké. To takmer znemožňuje udržať vozidlo na šmykľavej vozovke.
7. Rotácia kolies
rotácia pneumatík prispeje k rovnomernejšiemu opotrebovaniu pneumatík. Odporúča sa rotovať pneumatiky po najazdení každých 5 000 až 10 000 kilometrov. Pri rotácie pneumatík sa odporúča nasadiť pneumatiky na hnacie kolesá na rovnakej strane nepoháňanej nápravy a pneumatiky na nepoháňanú nápravu na opačnej strane poháňanej nápravy. V prípade pohonu všetkých kolies by sa malo vymeniť všetky štyri pneumatiky diagonálne. Smerové pneumatiky s výrazným V-vzorcom odvádzajú vodu z pod nich, ale ak sú namontované opačne, môžu spôsobiť nebezpečné situácie, lebo dezén neodvádza vodu smerom von, ale vťahuje ju dovnútra až pod stred pneumatiky.
8. Skladovanie pneumatík:
Pneumatiky sa starnú aj napriek tomu, že výrobca pridáva do základného materiálu látky proti starnutiu. Profesionálnym skladovaním sa však starnutie dá minimalizovať. Pri demontáži pneumatík z prevádzky by sa mala označiť ich pozícia (napr. kriedou na vnútornej strane pneumatiky, napr. „BE“ na ľavom prednom kolese). Pneumatiky namontované na kolesách by sa mali byt uskladované na sebe alebo zavesené, pričom demontované pneumatiky by sa mali byt uskladované vo vzpriamenej polohe a zriedkavo otáčané. Uskladnenie by sa podľa možností malo prebehnúť na chladnom (15 - 25 °C, mimo zdrojov tepla), suchom (voda, olej, palivo, iné chemikálie) a tmavom (priame slnečné svetlo a zdroje vysokého UV žiarenia) priestore. Pri skladovaní počas niekoľkých mesiacov znížte tlak v pneumatikách na polovicu a pravidelne ich kontrolujte.
9. Starostlivosť o pneumatikách:
Pneumatiky sú výrobky vyrábané na vysokej technickej úrovni, ktoré sú dokonale prispôsobené na použitie v moderných vozidlách. Podobne ako všetky výrobky vyrábané pomocou špičkových technologických postupov, aj s pneumatikami by sa malo zaobchádzať a udržiavať s náležitou starostlivosťou. Len vtedy je možné vám ako vodičovi zaručiť optimálny výkon pneumatík počas celej ich životnosti. Ochráňte svoje pneumatiky pred poškodením! Neopatrnou jazdou, nárazmi do ostrého objektu a jazdou po chodníku môžete pneumatiky poškodiť. Vnútorná štruktúra pneumatiky môže byť poškodená skrytým spôsobom, ktorý sa niekedy nedá hneď zistiť. Ak by ste zistili takéto poškodenie, nezabudnite pneumatiku ihneď demontovať z ráfika a v prípade ju vymeniť. Opravné spreje by sa mali používať len ako dočasné opatrenie na rýchlu opravu, na krátke vzdialenosti do najbližšieho servisu. Pravidelne kontrolujte, či pneumatiky nie sú poškodené, deformované alebo či do nich nie sú vtlačené cudzie objekty. Je to dôležité najmä v prípade pneumatík s rýchlostným indexom H, V, W, Y alebo ZR, pretože tie sú zaťažované veľkou silou. Oprava týchto pneumatík sa neodporúča.
10. Hlavné typy dezénov:
Pneumatiky sa dajú rozdeliť do troch väčších kategórií: smerové, symetrické a asymetrické dezény. Symetrické pneumatiky (môžu byť namontované v ľubovoľnom smere jazdy) bez obmedzenia otáčania sa
v súčasnosti nachádzajú len vo väčšine pneumatík určené na vozidlá nižšej a strednej triedy. Sú určené predovšetkým pre mierny štýl jazdy a neodporúčajú sa pre výkonnejšie automobily alebo športovú jazdu. Smerové pneumatiky sú rozpoznateľné podľa dezénu v tvare písmena V, čo umožňuje jednoduchší odvod vody, a tým aj lepšiu priľnavosť na mokrom povrchu. Práve preto je väčšina zimných pneumatík smerové, pretože dokážu lepšie fungovať na zablatených zimných cestách. Mimoriadnu pozornosť treba venovať ich smeru otáčania, keďže pri nasadení v opačnom smere môže spôsobiť životu nebezpečnú situáciu! Dnešné najmodernejšie pneumatiky majú asymetrický dezén a najnovšie vývoje prémiových výrobcov sú takmer výhradne asymetrické. Najprv sa objavili medzi športovými, vysokovýkonnými pneumatikami, ale v súčasnosti ich prémioví výrobcovia ponúkajú aj v rozmeroch pre vozidlá nižšej a strednej triedy. Pri montáži týchto pneumatík si v prvom rade treba všímať nie smer otáčania, ale vonkajšiu bočnicu dezénu. Pozdĺžne pruhy dezénu sa tiahnu po celej dĺžke dezénu pre lepšiu jazdu v priamom smere, zatiaľ čo väčšie prvky dezénu na vonkajšom ramene majú zabezpečiť lepšiu stabilitu v zákrutách. O odvedenie vody sa starajú tri alebo štyri pozdĺžne drážky, prípadne viac drážok na širších pneumatikách, kde dezénové bloky vytláčajú vodu. Zriedkavé, ale za pozornosť stoja asymetrické rotačné dezény, ktoré sa vyrábajú špeciálne pre vysokovýkonné automobily a z ktorých samozrejme existujú osobitné pravé a ľavé dezény.
10+1: Rýchlostní index:
Rýchlostný index je označený na bočnej strane pneumatiky. Písmeno zodpovedajúce maximálnej rýchlosti v km/h je uvedené v nasledujúcich tabuľkách:
10+2: Index zaťaženia:
Index zaťaženia je označený na bočnej strane pneumatiky. Číslo zodpovedajúce maximálnemu zaťaženiu v kg je uvedené v nasledujúcej tabuľke:
10+1: Rýchlostní index:
Rýchlostný index je označený na bočnej strane pneumatiky. Písmeno zodpovedajúce maximálnej rýchlosti v km/h je uvedené v nasledujúcich tabuľkách:
10+2: Index zaťaženia:
Index zaťaženia je označený na bočnej strane pneumatiky. Číslo zodpovedajúce maximálnemu zaťaženiu v kg je uvedené v nasledujúcej tabuľke:
10+3: Iné označenia pneumatík:
275- Šírka profilu pneumatiky v mm.
30- označuje pomer profilu, t. j. percentuálny podiel výšky profilu k šírke profilu.
ZR/R: Ide o vnútornú konštrukciu pneumatiky. Písmeno R znamená radiálna pneumatika. Takmer všetky pneumatiky na trhu súčasnosti sú radiálne. To znamená, že textilné vlákna kostry prebiehajú od jedného pätkového lana k druhému.
19: : Tento priemer je vnútorný priemer pneumatiky, t. j. výška disku. Vyjadruje sa v palcoch. V našom príklade je teda priemer 19 palcov.
96: Toto označenie je index zaťaženia. Označuje maximálne zaťaženie, ktoré môže pneumatika uniesť, keď je nahustená na maximálny bezpečnostný tlak. V našom príklade je to až 710 kg.
Y: To predstavuje rýchlostný index, ktorý označuje maximálnu rýchlosť, pri ktorej je pneumatika certifikovaná na úplne bezpečnú nosnosť. Rýchlostné indexy sa pohybujú od A (najnižšia) po Y (najvyššia).
V našom príklade to je 300 km/h.
10+4: Kontrola tlaku vzduchu:
Koľko barov je požadovaný tlak vzduchu? Informácie o tlaku vzduchu poskytované výrobcom vozidla (návod na použitie) alebo na informačných tabuľkách na karosérii vozidla (dverový stĺpik, kryt palivovej nádrže, slnečná clona atď.) alebo informácie o tlaku vzduchu poskytované výrobcom pneumatík.
Čo zabezpečuje správny tlak vzduchu? Optimálnu dotykovú plochu, dobrú priľnavosť, kratšiu brzdnú dráhu. Lepšiu ovládateľnosť a stabilitu v zatáčkach. Nižší hlučnosť valenia.
Nižší valivý odpor a nižšiu spotrebu paliva. Zaručuje väčšiu rezervu pre jazdu na vode. NÍZKY TLAK V PNEUMATIKÁCH MÔŽE SPÔSOBIŤ DOPRAVNÉ NEHODY A MATERIÁLNE ŠKODY!
Životnosť a bezpečnosť pneumatiky zásadne závisí od správneho tlaku vzduchu. Táto hodnota sa určuje individuálne pre jednotlivé typy vozidiel a výrobcu pneumatík. Príliš nízky alebo príliš vysoký tlak vzduchu zamedzuje správnemu kontaktu dezénu pneumatiky s povrchom vozovky. Dôsledkom toho je nielen nadmerné alebo nerovnomerné opotrebovanie behúňa, ale aj výrazne znížená adhézia, čo môže byť problémom najmä pri rýchlejšom prejazde zákrutou alebo na mokrej vozovke. Na základe nedostatočného tlaku vzduchu je pneumatika dlhodobo preťažovaná. Strata pevnosti rôznych látok použitých v pneumatike zapríčiňuje, že zlyhanie pneumatiky je vopred naprogramované. Výsledné skryté defekty pneumatiky nie je možné odstrániť následnou úpravou tlaku. Pravidelná kontrola tlaku vzduchu je najlepšou možnosťou, ako predísť poškodeniu pneumatiky. Kontrola tlaku vzduchu by sa mala vždy vykonávať na studenej (nie na teplej) pneumatike.
10+5: Prečo je potrebné vyváženie kolies? (Centrovanie)
Ak sa niektoré časti otáčajú okolo nejakej osi, vzniká nerovnováha. Nerovnováha je nerovnomerné rozloženie hmotnosti na rotujúcom objekte. V prípade automobilov to môže viesť k traseniu pneumatík a
zvýšenému opotrebovaniu pneumatík, ložísk a iných súčastí podvozku. Tiež vedie k traseniu volantu, ktoré spôsobuje mimoriadne nebezpečné vlastnosti ovládania, slabé vlastnosti v priamom smere a stabilitu v zákrutách, čo výrazne znižuje bezpečnosť cestnej premávky. Moderné stroje na vyvažovanie kolies dokážu úplne odstrániť nevyváženosť a zabezpečiť bezpečné a pohodlné jazdné vlastnosti. Z tohto dôvodu odporúčame, aby pneumatiky po každej výmene kolies alebo pneumatík vyvážil odborník.