Centrovanie pneumatík: všetko, čo by sme mali a potrebovali vedieť

Marketing

Centrovanie pneumatík je inými slovami vyváženie kolies. Správnym stavom je, keď sa ťažisko („centrum“) kolies nachádza v strede a kolesá sa otáčajú plynulo bez vibrácií. Centrovaním sa minimalizujú vibrácie kolies počas otáčania pomocou potiahnutých zinkových a železných závaží.

Centrovanie pneumatík alebo dôležitosť vyvažovania kolies:

image1

Centrovanie pneumatík znamená vyváženie kolesa. Správnym stavom je, keď je ťažisko („centrum“) kolies nachádza v strede a plynulo sa otáča bez vibrácií.

Centrovanie a hĺbka dezénu

Pneumatika zabezpečuje kontakt vozidla s vozovkou, preto jej stav výrazne ovplyvňuje bezpečnosť. Zákonná hĺbka dezénu je 1,6 mm, ale pod 2 mm sú už pneumatiky viac menej schopné vykonávať svoju prácu. Ideálny dezén je minimálne 3 mm pre letné pneumatiky a 4 mm pre zimné pneumatiky. Opotrebovaná pneumatika, predovšetkým na mokrej vozovke, výrazne predlžuje brzdnú dráhu a zhoršuje ovládateľnosť vozidla.

image2

Externé vplyvy a nárazy pri používaní môžu zmeniť rozloženie hmotnosti pneumatiky a ráfiku, a aby sa tomu predišlo, odporúča sa každých 15000 km pneumatiky vycentrovať. Nevyvážená pneumatika spôsobuje pri prekročení určitej rýchlosti trasenie vozidla. To zas spôsobuje predčasné a nepravidelné opotrebovanie pneumatík a opotrebovanie zavesenia vozidla. Pri namontovaní pneumatík a pri ich opätovnom nasadení po akejkoľvek oprave je dôležité zabezpečiť ich správne vycentrovanie, t. j. vyváženie! Posledné by sa malo skontrolovať pri prvom zistení akýchkoľvek vibrácií! 

image3

Prečo sa teda pri každej výmene kolesa odporúča skontrolovať jeho vyváženie?

Na ilustráciu tohto problému sa používa príklad odstredivej práčky: predstavte si polovične naplnenú práčku, ktorá sa odstreďuje, a uvidíte, že polovične naplnená práčka sa bude triasť oveľa viac ako naplnená, pretože hmotnosť nie je rovnomerne rozložená. Rovnaký jav sa vyskytuje aj pri kolesách: nevyvážené koleso vystavuje celé odpruženie neustálym vibráciám, ktoré môžu časom spôsobiť vážne poškodenie. Dôležitosť vycentrovania kolesa si teda najlepšie uvedomíte prostredníctvom jeho absencie: keď sa na koleso nasadí pneumatika, ktorá nie je správne vyvážená, dva nedokonalé jednotky vytvoria zostavu, takže šanca, že zostava bude mať dokonalé radiálne a bočné rozloženie ťažiska, sa prakticky rovná nule. Statická nevyváženosť: Vzniká vtedy, keď sa na pneumatike nachádza ťažké alebo ľahké miesto. V tomto prípade sa pneumatika neotáča rovnomerne a koleso sa tiež pohybuje hore a dole. Dynamická nerovnováha: Vzniká, keď je nerovnomerné rozloženie hmotnosti na jednej alebo oboch stranách bočnej osi súpravy pneumatiky a kolesa. Dynamická nerovnováha môže spôsobiť priečny pohyb alebo prešmykovanie kolesa.

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background