Poruchy pneumatík - hrboľ na bočnici pneumatiky

Marketing

Poruchy pneumatík - hrboľ na bočnici pneumatiky

Na cestách stretávame s viacerými výzvami a jedným z najväčších nebezpečenstiev sú výmole, ktoré môžu jednoducho poškodiť pneumatiky a ráfiky automobilov. Ak vozidlo prejde cez výmoľ, náraz môže priškripnúť bočnicu pneumatiky medzi ráfik a okraj výmoľa. Toto priškripnutie môže poškodiť konštrukciu pneumatiky a viesť dokonca k poškodeniu vnútornej časti pneumatiky, teda vzduchovej bariéry.

dudor

Hlavnými príčinami môžu byť

  • Prejazd cez výmole
  • Časté narážanie do obrubníka pri parkovaní
  • Jazda po neupravených cestách
  • Prejazd cez cestné úlomky

Výsledkom toho môže byť deformácia a vydutie bočnice pneumatiky, čo môže ovplyvniť nielen pohodlie a jazdné vlastnosti vozidla, ale tiež môže byť nebezpečné, pretože môže spôsobiť prepichnutie pneumatiky. Bohužiaľ, takéto poškodenie je väčšinou neopraviteľné, takže jediným bezpečným riešením je kompletná výmena pneumatiky, aby vozidlo a jeho cestujúci boli v bezpečí.

Na nasledujúcej snímke je dobre viditeľná štruktúra pneumatiky, pričom vyššie spomínané poškodenie sa vyskytlo vo vrstve s číslom 2. Roztrhnuté vlákna nedržia tlak a v dôsledku toho sú na bočnici voľným okom viditeľné vypukliny.

pic 1

1  Vnútorná vrstva

Vzduchotesná podšívka zo syntetickej gumy, vnútorná ochranná vrstva kostry. Hlavnou funkciou bezdušovej pneumatiky je udržiavanie vzduchu vnútri.

2  Kostra

Tkaninová podložka je vyrobená z tenkých paralelných textilných vlákien vložených do kaučuku. Tieto vlákna tvoria kostru pneumatiky a odolávajú tlaku. Pásy, väčšinou vyrobené z oceľových vlákien, prebiehajú okolo hornej zóny pneumatiky a zabezpečujú stabilitu behúňa: musia byť dostatočne tuhé, aby zachovali rozmery pneumatiky za všetkých podmienok. Takisto musia byť dostatočne tuhé v priečnom smere, aby vydržali sily vznikajúce v zákrute. Pritom musia byť pružné vo vertikálnom smere, aby absorbovali vibrácie spôsobené nerovnosťami povrchu vozovky. Dva alebo viac pásov tesne priliehajú k sebe a vytvárajú uhol približne 60 stupňov.

Ako sa dá rozpoznať poruchu?

Je vhodnejšie poškodenie na vonkajšej strane, pretože to je dobre viditeľné na prvý pohľad. Ak sa poškodenie nachádza na vnútornej strane pneumatiky a vy ho nezistíte, existujú aj varovné signály, že kostra je poškodená. Osobitnú pozornosť by ste mali venovať nasledujúcim skutočnostiam:

  • Neobvyklý hluk pri jazde
  • Neisté ovládanie
  • Mierna rezonancia volantu

 

Rovnako ako skutočné bubliny, aj „bublina“ na bočnej stene pneumatiky môže prasknúť kedykoľvek. Ak jazdíte na pneumatike s vydutou bočnicou, riskujete prepichnutie, nehovoriac o poškodení kolesa a zavesenia.

pic 2

Ak sa bočná stena pneumatiky je vydutá, nepoužívajte ju. Pneumatika je poškodená a nebude dlhodobo odolávať normálnemu opotrebovaniu.

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background

Odporúčame vám