Centrovací krúžok je drobný komponent, ktorý sa umiestňuje medzi náboje kolies a ráfiky, aby sa zabezpečilo dokonalé nasadenie ráfika na náboje vozidla. Je to obzvlášť dôležité, ak používate ráfiky AM alebo iné ako továrenské ráfiky, ktoré často majú iný rozmer ako továrenské kolesá.
Výrobcovia automobilov konštruujú vozidlá tak, aby ráfiky presne zapadali do náboj a zabezpečili vyváženú a stabilnú jazdu. Ak je stredový otvor nového ráfika je väčší ako priemer náboja vozidla, výsledkom je, že koleso nedosadá presne do stredu. Tu sa používa centrovací krúžok, ktorý „vyplní“ medzeru tak, aby spojenie medzi ráfikom a nábojom bolo znova presné.
Aké problémy sa môžu vyskytnúť bez centrovacieho krúžku?
Ak nie je ráfik riadne vycentrovaný, môžu vzniknúť nasledujúce problémy:
1. Vibrácia: nevycentrovaný ráfik môže spôsobiť nerovnomerné otáčanie kolesa, čo môže byť príčinou vibrácií volantu alebo aj vibrácií počas jazdy. Tieto vibrácie sú mimoriadne výrazné pri rýchlostiach 80 až 100 km/h. Vibrácie spôsobené nesprávne nastavenými kolesami môžu viesť k rušivému zážitku z jazdy a nepríjemným pocitom a môžu tiež spôsobiť aj dlhodobé poškodenie iných častí vozidla, napríklad podvozku a ložiská.
Ako funguje centrovací krúžok?
Centrovací krúžok je vytvorený tak, aby vyrovnával rozdiel v priemere medzi stredovým otvorom ráfika a nábojom. Tieto krúžky majú dva dôležité rozmery:
Jej materiál je väčšinou z plastu alebo hliníka. Plastové krúžky sú lacnejšie a spravidla sa hodia na každodenné používanie, zatiaľ čo hliníkové krúžky sú odolnejšie a sú stabilnejšie v náročnejších podmienkach, napríklad pri pretekárskych automobiloch alebo pri športovejšej jazde.
Ako vybrať správny centrovací krúžok?
Pri výbere centrovacieho krúžku je najdôležitejšie si správne zmerať priemer náboja kolesa vášho vozidla a skontrolovať veľkosť stredového otvoru ráfika. Tieto rozmery sa zvyčajne označujú v milimetroch. Napríklad priemer náboja vozidla môže dosahovať 65,1 mm a otvor ráfika 73,1 mm, preto potrebujete krúžok s vnútorným priemerom 65,1 mm a vonkajším priemerom 73,1 mm.
Prehľad
Centrovací krúžok teda má kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní presného vycentrovania kolies automobilu na náboji pri iných ako výrobných ráfikoch alebo ráfikoch AM. Bez neho môže nesprávna geometria ráfika a náboja vozidla spôsobiť vibrácie, opotrebovanie podvozku a pneumatík a potenciálne bezpečnostné problémy.