Čo je to centrovací krúžok a prečo je potrebný?

Marketing

Centrovací krúžok je drobný komponent, ktorý sa umiestňuje medzi náboje kolies a ráfiky, aby sa zabezpečilo dokonalé nasadenie ráfika na náboje vozidla. Je to obzvlášť dôležité, ak používate ráfiky AM alebo iné ako továrenské ráfiky, ktoré často majú iný rozmer ako továrenské kolesá.

 

Výrobcovia automobilov konštruujú vozidlá tak, aby ráfiky presne zapadali do náboj a zabezpečili vyváženú a stabilnú jazdu. Ak je stredový otvor nového ráfika je väčší ako priemer náboja vozidla, výsledkom je, že koleso nedosadá presne do stredu. Tu sa používa centrovací krúžok, ktorý „vyplní“ medzeru tak, aby spojenie medzi ráfikom a nábojom bolo znova presné.

Aké problémy sa môžu vyskytnúť bez centrovacieho krúžku?

Ak nie je ráfik riadne vycentrovaný, môžu vzniknúť nasledujúce problémy:

1. Vibrácia: nevycentrovaný ráfik môže spôsobiť nerovnomerné otáčanie kolesa, čo môže byť príčinou vibrácií volantu alebo aj vibrácií počas jazdy. Tieto vibrácie sú mimoriadne výrazné pri rýchlostiach 80 až 100 km/h. Vibrácie spôsobené nesprávne nastavenými kolesami môžu viesť k rušivému zážitku z jazdy a nepríjemným pocitom a môžu tiež spôsobiť aj dlhodobé poškodenie iných častí vozidla, napríklad podvozku a ložiská.

  1. Opotrebovanie komponentov podvozku: Trvalá vibrácia môže spôsobiť dlhodobé poškodenie komponentov podvozku, pretože nerovnomerné sily môžu zapríčiniť predčasné opotrebovanie alebo zlyhanie. Na tento druh opotrebovania sú obzvlášť citlivé tlmiče nárazov, ložiská a sférické spojky.
  1. Opotrebovanie pneumatík: nerovnomerné zaťaženie spôsobuje aj nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. To znamená, že niektoré časti pneumatík sa opotrebujú skôr, čo môže spôsobiť kratšiu životnosť a slabší výkon.

 

  1. Bezpečnostné riziká: Nerovnomerné otáčanie kolies, vibrácie a nesprávne rozloženie zaťaženia môžu spôsobiť nestabilitu, čo zvyšuje riziko dopravných nehôd, najmä pri zatáčaní a pri vysokej rýchlosti.

Ako funguje centrovací krúžok?

Centrovací krúžok je vytvorený tak, aby vyrovnával rozdiel v priemere medzi stredovým otvorom ráfika a nábojom. Tieto krúžky majú dva dôležité rozmery:

  • Vnútorný priemer: musí sa zhodovať s priemerom náboja vozidla, aby sa zabezpečilo dokonalé prispôsobenie.
  • Vonkajší priemer: musí sa zhodovať so stredovým otvorom ráfika.

 EDUhub lug hub ring

Jej materiál je väčšinou z plastu alebo hliníka. Plastové krúžky sú lacnejšie a spravidla sa hodia na každodenné používanie, zatiaľ čo hliníkové krúžky sú odolnejšie a sú stabilnejšie v náročnejších podmienkach, napríklad pri pretekárskych automobiloch alebo pri športovejšej jazde.

Ako vybrať správny centrovací krúžok?

Pri výbere centrovacieho krúžku je najdôležitejšie si správne zmerať priemer náboja kolesa vášho vozidla a skontrolovať veľkosť stredového otvoru ráfika. Tieto rozmery sa zvyčajne označujú v milimetroch. Napríklad priemer náboja vozidla môže dosahovať 65,1 mm a otvor ráfika 73,1 mm, preto potrebujete krúžok s vnútorným priemerom 65,1 mm a vonkajším priemerom 73,1 mm.

Prehľad

Centrovací krúžok teda má kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní presného vycentrovania kolies automobilu na náboji pri iných ako výrobných ráfikoch alebo ráfikoch AM. Bez neho môže nesprávna geometria ráfika a náboja vozidla spôsobiť vibrácie, opotrebovanie podvozku a pneumatík a potenciálne bezpečnostné problémy.

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background

Odporúčame vám