Nebojte sa pneumatík vyrobených pred niekoľkými rokmi!
Ako je známe, od 1. októbra platí povinnosť separovaného zberu opotrebovaných pneumatík, ktoré bezplatne prevezme spoločnosť MOHU MOL Zrt. a jej externí dodávatelia, ako aj distribútori pneumatík. Dôvodom je, že na jednotlivé kategórie výrobkov, na ktoré sa vzťahuje systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov, vrátane pneumatík, sa vzťahujú osobitné pravidlá. Týmto opatrením sa zlepšuje nakladanie s odpadom a zvyšuje sa miera zberu a zhodnocovania, čo prispieva k zvýšeniu ponuky druhotných surovín z odpadu a k zníženiu nezákonného skladovania odpadu.
Z hľadiska používateľa je tak o problém menej, ale ako si vybrať nový? Pri výbere vám pomôžu dve údaje: jedným je číslo DOT a druhým je štítok na pneumatike.
Číslo DOT vyjadruje presný dátum výroby.
Pneumatiky sa síce tento rok nezlacnili, ale predajcovia môžu mať na sklade pneumatiky, ktoré „naskladli”, ale zatiaľ sa z nejakého dôvodu nepredali a ktoré môžu byť lacnejšie. Pneumatiky vyrobené počas COVID sa môžu bezpečne namontovať a používať, ak boli správne skladované, a v zásade sa pokladajú za nové.
V stručnosti:
Pneumatika:
Autorizované pneuservisy vám ochotne zodpovedajú všetky otázky týkajúce sa predávaných pneumatík, či už ide o výrobu, montáž, opravu alebo skladovanie.
Štítok na pneumatike
Štítky uľahčujú spotrebiteľom informovaný výber pri kúpe pneumatík, pretože sa môžu na základe troch hlavných parametrov a dvoch ďalších informácií, ktoré sú ľahko prehľadné, ľahko rozhodnúť, čo je pre nich dôležité. Podľa autorov predpisu tieto štítky súčasne motivujú výrobcov k inováciám a vývoju, aby boli ich pneumatiky efektívnejšie, bezpečnejšie a tichšie.
Triedy energetickej účinnosti sú uvedené na ľavej strane štítku. Škála sa pohybuje od A (najúčinnejšia) po E (najmenej účinná). Pneumatiky označené najvyššou zelenou triedou majú nižší valivý odpor, takže vozidlá používajúce tieto pneumatiky spotrebujú menej energie, čo znamená nižšiu spotrebu paliva. Ľavá strana štítku prináša informácie o priľnavosti pneumatík za mokra. Aj táto škála sa pohybuje od A (najkratšia brzdná dráha na mokrom asfalte) po E (najdlhšia); čím tmavšia je modrá šípka, tým kratšia je brzdná dráha.
Na spodnej časti štítku si možno prečítať triedu vonkajšej hlučnosti pneumatík: môže to byť buď trieda A (nízka hlučnosť mimo vozidla), alebo trieda B, ktorá označuje vyššiu úroveň hlučnosti, trieda C už nie je podľa novej klasifikácie povolená. Táto hladina hluku, ktorá je tiež vyjadrená v decibeloch, nie je totožná s hladinou hluku vo vnútri vozidla (O to viac, že tá závisí od mnohých ďalších faktorov nezávislých od pneumatík, ako je izolácia atď.)
Podľa nového nariadenia majú výrobcovia/marketéri možnosť umiestniť k ikone hladiny hluku aj ďalšiu ikonu, ktorá sa vzťahuje na trakciu v podmienkach zľadovateného a/alebo silného sneženia. To je príklad symbolu "3 vrcholky a snehové vločky", známeho aj ako "alpský" symbol, ktorý je známy z bočníc zimných pneumatík. Škandinávske zimné pneumatiky na zľadovatený povrch s hrotmi (u nás nie sú dostupné) sa označujú novým symbolom - ľadovou kvapkou.
"Nové" štítky, ktoré sa momentálne používajú, sa nachádzajú na pneumatikách vyrobených a uvedených na trh po 1. máji 2021 - t. j. od čísla DOT 1821 - na pneumatikách vyrobených a uvedených na trh pred týmto dátumom nebude potrebné vymeniť starý štítok, ich používanie sa ukončí, ale ako sme napísali v prvej polovici tohto článku, tieto pneumatiky sú plnohodnotné.
Zdroj:
hta.org.hu