Zimné, letné, celoročné pneumatiky, všetko, čo potrebujete vedieť o ich použití, výmene a skladovaní

Tóth Dorottya

Malý vševed o pneumatikách:

Určite ste si už položili otázku, kedy presne máte vymeniť zimné, letné pneumatiky v takom nepredvídateľnom a premenlivom počasí? Zhromaždili sme 15 veľmi dôležitých aspektov, ktoré by ste mali mať na pamäti pri nákupe, používaní a skladovaní zimných, letných alebo celoročných pneumatík.

Aká je podmienka, ktorá odôvodňuje ich výmenu, ako skladujete jednu súpravu, keď sa druhá používa? Zimné, letné, celoročné pneumatiky, kedy-prečo-ako? Čo môžete urobiť, aby boli zdravé? O týchto témach si môžete prečítať na mnohých miestach. Postupne sme ich už vysvetlili, ale kto by si rád prešiel všetky články, ak na jednom mieste nájdete odpovede na všetky svoje otázky?!

 

1. Zima vs. letné pneumatiky:

Priľnavosť kaučukovej zmesi je ovplyvnená teplotou. Letné pneumatiky sa od zimných výrazne líšia nielen dezénom, ale aj materiálom. Letné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálny výkon nad + 7 ° C.Pod touto teplotou sa ich materiál stane krehkým, čím sa dosiahne menšia priľnavosť. Predstavte si to tak, ako keď sa na papieri šmykla stará tvrdená guma. Oproti tomu si zimné pneumatiky zachovávajú svoju mäkkosť aj pri teplotách nižších ako + 7 ° C vďaka pridanej inej zmesi a ich dezén je navrhnutý pre zimné, snehové podmienky. Na druhej strane je v letných podmienkach materiál zimných pneumatík príliš mäkký, vďaka čomu sa lepšie opotrebujú a ich členitý dezén tiež obmedzuje priľnavosť. V neposlednom rade takto vozidlo spotrebuje aj viac paliva. Len pomysli na rozdiel medzi valcovaním plastelíny alebo valením železnej gule po podlahe. Z dlhodobého hľadiska je určite ekonomickejšie (a znamená to aj väčšiu bezpečnosť!) Používať samostatné sady letných a zimných pneumatík. V zime jazdenie na letnými pneumatikami je ako keby ste mali zlé brzdy. Spoločnosť Continental dôrazne odporúča používať pneumatiku vhodnú pre sezónu vo všetkých ročných obdobiach, tj v teplejších letných obdobiach mesiacov av zimnom počasí zimnou pneumatikou. Takto môžete za každých podmienok jazdiť s maximálnou bezpečnosťou a hospodárnosťou. Celoročné pneumatiky nie sú schopné poskytnúť optimálny výkon za každých podmienok. 

Všeobecné pravidlo pre používanie letných pneumatík: od Veľkej noci do októbra. Takže keď sa blíži zima a ortuťová niť teplomera trvale klesne pod 7 ° C, je čas poslať svoje letné pneumatiky na zimný odpočinok. Povrch vozovky bude zvyčajne studený, mokrý a klzký a za týchto podmienok poskytujú zimné pneumatiky oveľa lepšiu trakciu. Z bezpečnostných dôvodov je vhodné pneumatiky vymeniť pri dosiahnutí hĺbky dezénu 2 mm pre letné pneumatiky, 3 mm pre široké rozmery a 4 mm pre zimné pneumatiky. V prípade úplne opotrebovanej pneumatiky sa brzdná dráha na mokrej vozovke môže v porovnaní s novými pneumatikami dokonca zdvojnásobiť, pretože menšia hĺbka dezénov zabraňuje tomu, aby pneumatika spod nej odtekala vodu, takže pláva nahor a obávaný aquaplaning jav nastáva. V prípade zimných pneumatík sa odporúča ich výmena skôr, pretože v prípade opotrebovanej pneumatiky sú lamely oveľa menej pružné, takže sú schopné vyvinúť oveľa menšiu ťahovú alebo brzdnú silu na sneh.

2. Celoročné pneumatiky:

Celoročné pneumatiky sú dočasným riešením medzi zimnými a letnými pneumatikami. Napriek všeobecnej viere nekombinujú dobré vlastnosti zimných a letných pneumatík. Ich dezén je zvyčajne zmesou zimných a letných dezénov, takže majú lamely typické pre zimné pneumatiky, ale existujú susedné bloky dezénu, ktoré sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu trakciu ako zimné pneumatiky v letných podmienkach na ceste. Ich zmes materiálov je zvyčajne mäkšia ako letné pneumatiky, aby boli v chladnom počasí menej krehké. Napriek tomu všetkému, najmä v zimných podmienkach na ceste, najmä kvôli nejednoznačnosti dezénu, ich výkonnosť zaostáva za výkonmi zimných pneumatík. Celloročné pneumatiky sa preto odporúčajú iba tým, ktorí v zime zriedka používajú auto alebo tankujú v priemere iba raz mesačne. Rovnako sa v zime, v skutočne zasneženom počasí, zaobídu bez svojho auta, nerobí im problém používať hromadnú dopravu. Ak musíte v zime sadnúť do auta aj v najdrsnejšom počasí, určite včas prezujte na zimné pneumatiky!

 

3. Potrebujete zimné pneumatiky pre terénne auto (SUV)?

Od majiteľov terénnych aut (SUV) často počúvame, že „pohon všetkých kolies všetko rieši“. To je tiež pravda, ale iba pokiaľ ide o začiatok. Pri brzdení však nezáleží na tom, koľko kolies poháňa auto, v skutočnosti sú v porovnaní s osobnými automobilmi dokonca v nevýhode kvôli ich podstatne vyššej celkovej hmotnosti a vyššej hmotnosti. Väčšina nehôd v zime nie je z toho že sa autá nedajú naštartovať, ale z toho že nevedia zastaviť. Mnoho terénnych pneumatík (najmä letné pneumatiky pre viacúčelové použitie) má označenie M + S, ktoré je primiešané do gumového materiálu vďaka komponentom, ktoré zaisťujú mäkkosť pneumatiky a tým lepšiu priľnavosť na asfalte. Vďaka tomu dokáže pneumatika poskytnúť lepšiu trakciu aj v suchom počasí v zime, ale v snehovom kašovitom počasí - napriek členitému, ale terénnemu vzoru - už nemôže konkurovať špecificky zimným dezénom. Dnes sú zimné vzory s rovnakými vlastnosťami ako pneumatiky osobných automobilov dostupné aj vo veľkostiach terénu, čo znamená výrazne vyššiu bezpečnosť nielen pri rozjazde, ale aj pri zastavení.

 

4. Veľkosť zimných pneumatík:

Častou otázkou je, aké rozmery pneumatík by sa mali montovať v zime. Všeobecne sa odporúča namontovať pneumatiky o jednu veľkosť užšie ako letné pneumatiky. To je pravda s niekoľkými doplnkami. V zime zvyčajne jazdíme po čistých, zvyčajne šmykľavých cestách, za takých podmienok na ceste je naozaj lepšie namontovať užšie pneumatiky, pretože vďaka vyššiemu povrchovému tlaku, ktorý je dôsledkom užších rozmerov, môže pneumatika ľahšie nasávať vlhkosť a rozliať sa spod to. Je však potrebné poznamenať, že širšie pneumatiky majú určite lepšiu priľnavosť na suchej vozovke. Ďalej, ak niekto napr. idete lyžovať s autom, kde často narazíte na menej vyčistené cesty, vyšliapaný sneh, výhodou je aj širšia pneumatika, pretože toho môžete kopať menej zo samotného auta, resp. lepšia trakcia a prenos brzdnej sily vďaka širšiemu dezénu. Pre zachovanie optimálneho výkonu odporúčame vždy druhý vo veľkosti od výrobcu.

 

5. Kedy by sa mali pneumatiky vymeniť?

Podľa oficiálnych predpisov je možné pneumatiky použiť až do hĺbky dezénu 1,6 mm pre pneumatiky osobných automobilov a 3 mm pre pneumatiky nákladných automobilov. Požadovaná hĺbka dezénu musí dosiahnuť vyššie uvedené hodnoty po celej šírke dezénu. Takmer všetky pneumatiky majú v behúňoch takzvané indikátory opotrebenia, ktorých umiestnenie je na ramene pneumatiky označené TWI (Tread Wear Indicator), alebo malou šípkou a trojuholníkom. Ak sú pneumatiky tak opotrebované, že ukazovatele opotrebenia siahajú k behúňu, musia sa okamžite vymeniť. Z bezpečnostných dôvodov je však vhodné pneumatiky vymeniť ešte predtým, keď je hĺbka dezénu 2 mm pre letné pneumatiky, 3 mm pre široké rozmery a 4 mm pre zimné pneumatiky. Ak je pneumatika neopraviteľne poškodená, musí sa okamžite vymeniť bez ohľadu na hĺbku dezénu!

 

6. Výmena dvoch pneumatík:

Podľa úradných predpisov musia mať štyri pneumatiky automobilu rovnakú veľkosť a štruktúru. Vzor však musí byť rovnaký iba pre každú nápravu, takže vzor predných a zadných kolies sa môže líšiť. Výnimkou z rovnakej veľkosti sú automobily (predovšetkým luxusné a športové autá s vyšším výkonom), ktoré sa vyrábajú s rôznymi rozmermi predných a zadných pneumatík. Ak vymieňate iba dve pneumatiky, odporúčame vám namontovať na zadnú nápravu nové alebo menej opotrebované pneumatiky. Poskytuje lepšie držanie na ceste v prípade núdze, najmä na mokrom povrchu. Za stabilitu auta sú však vždy zodpovedné zadné kolesá, takže ak stratia trakciu, auto sa bude neúprosne krútiť. To je zase oveľa ťažšie zvládnuteľné ako krátke obdobie nedotknuteľnosti. Pretože pneumatiky s rôznymi vzormi dezénu a opotrebením ovplyvňujú riadenie a stabilitu vozidla, odporúčame vám vymeniť všetky štyri pneumatiky, ak je to možné, súčasne. Okrem toho môžu byť v prípade vozidiel s pohonom všetkých kolies 4x4 pneumatiky vymenené iba za štyri, dávajte na to pozor! Aj keď zákony okolitých krajín, kde je použitie zimných pneumatík povinné, umožňujú ich použitie iba na kľukovom hriadeli, vieme si predstaviť veci menej náchylné na nehody! Ak sú zimné pneumatiky namontované vpredu a letné vzadu, brzdná dráha a trakcia nebudú rovnaké. Takto je takmer nemožné udržať auto smerujúce po šmykľavých cestách.

 

7. Premiestnenie kolies

Pravidelná a správna výmena pneumatík umožní rovnomernejšie opotrebovanie pneumatík. Pneumatiky sa odporúčajú meniť každých 5 000, ale nie viac ako 10 000 kilometrov. Pri výmene je vhodné namontovať pneumatiky na hnané kolesá na tej istej strane na hnanej náprave a pneumatiky na hnanú nápravu na opačnú stranu hnanej nápravy. V prípade pohonu všetkých kolies je vhodné meniť všetky štyri pneumatiky diagonálne. Vďaka svojmu silnému vzoru V smerové pneumatiky odvádzajú vodu spod nich a pri spätnej inštalácii môžu vytvárať život ohrozujúce situácie, pretože vzor nevedie von, ale naopak, nasáva vodu pod stred pneumatiky.

sk cikkhez1

sk cikkhez2

8. Skladovanie pneumatík:

Pneumatiky starnú napriek tomu, že do ich výrobca primiešal do základného materiálu zmes proti starnutiu. Pri správnom skladovaní je však možné starnutie minimalizovať. Pri demontáži pneumatík musí byť vyznačená poloha kolesa (napr. Kriedou na vnútornej strane pneumatiky, napr. „ON“ na ľavom prednom kolese). Pneumatiky namontované na disk by sa mali uskladňovať naskladané alebo zavesené, demontované pneumatiky by sa mali občas upraviť a otočiť. Ak je to možné, skladujte na chladnom mieste (15 - 25 ° C, mimo zdrojov tepla), suché (voda, olej, palivo, iné chemikálie) a tmavé (priame slnečné svetlo a zdroje vysokého UV žiarenia). Ak sú pneumatiky skladované niekoľko mesiacov, znížte ich na polovicu a pravidelne ich kontrolujte.

 

pic5 data

 

9. Údržba pneumatík:

Pneumatiky sú vysoko výkonné výrobky, ktoré sa dokonale hodia na použitie v moderných vozidlách. Rovnako ako u všetkých špičkových výrobkov, aj pri pneumatikách sa odporúča opatrná manipulácia a údržba. Iba v takom prípade si môžete byť istí, že si ako vodič môžete počas celej svojej životnosti užívať optimálny výkon svojich pneumatík. Chráňte pneumatiku pred poškodením! Nesprávna jazda, nárazy do ostrých predmetov a státie na chodníku môžu pneumatiku poškodiť. Vnútorná konštrukcia pneumatiky môže byť skrytá, niekedy s nepostrehnuteľným poškodením. Ak spozorujete takéto poškodenie, nezabudnite ihneď vybrať pneumatiku z ráfika a prípadne ju vymeňte. Opravný sprej sa môže použiť iba ako nevyhnutné riešenie pre rýchle opravy a na krátke vzdialenosti do najbližšej odbornej dielne. Pravidelne kontrolujte pneumatiky, či nie sú poškodené, či nie sú prepichnuté alebo či neobsahujú cudzie predmety. To je obzvlášť dôležité pre pneumatiky s indexom rýchlosti H, V, W, Y alebo ZR, pretože sú vystavené vysokému zaťaženiu. Oprava týchto pneumatík sa neodporúča.

 

10. Hlavné typy vzorov:

Vzory pneumatík možno rozdeliť do troch hlavných skupín: voľné smerové, smerové a asymetrické vzory. Nenasymetrické, asymetrické pneumatiky (ktoré je možné namontovať v ľubovoľnom smere jazdy) sa dnes vo veľkej miere nachádzajú v rozmeroch pneumatík pre malé a menšie vozidlá strednej veľkosti. Sú primárne vhodné pre zdržanlivý štýl jazdy, neodporúčame ich pre výkonnejšie autá alebo športovú jazdu. Pneumatiky pre smer otáčania sú rozpoznateľné podľa vzoru v tvare písmena V, ktorý uľahčuje odvod vody spod nich a zaisťuje tak lepšiu trakciu na mokrom povrchu vozovky. Prevažná väčšina zimných pneumatík je rotačných práve preto, že môžu poskytovať lepší výkon na klzkých zimných cestách. Zvláštna pozornosť sa musí venovať smeru otáčania, pretože pri namontovaní v opačnom smere môžu byť životu nebezpečné! Dnešné najmodernejšie pneumatiky sú takmer jediné, ktoré možno nájsť v asymetrických dezénoch, najnovšom vývoji od prémiových výrobcov. Prvýkrát sa objavili medzi športovými a vysokovýkonnými pneumatikami, teraz sú však k dispozícii aj v prémiových a stredných veľkostiach automobilov od prémiových výrobcov. Pri prvej montáži týchto pneumatík nie je potrebné dodržať smer otáčania, ale vnútornú a vonkajšiu stranu behúňa. Pásy so vzormi prebiehajúce pozdĺž dĺžky vzoru sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepší priamy chod, a väčšie vzorové prvky na vonkajšom ramene sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu stabilitu v zákrutách. U tohto typu zabezpečujú tri alebo štyri širšie pneumatiky prebiehajúce po jeho dĺžke ešte väčšie odvodnenie výkopu, keď prvky vzorky vytláčajú vodu zospodu. Je to vzácnosť, ale treba spomenúť rotačné, asymetrické vzory, ktoré sa vyrábajú špeciálne pre vysoko výkonné automobily, z ktorých existuje samostatný vzor sprava doľava.

 

mintázatok-csoportosítása (1)

 

Viac užitočných informácií pre profesionálne použitie pneumatík:

10 + 1: Rýchlostný index:
Rýchlostný index je vyznačený na bočnej strane pneumatiky. Písmeno s maximálnou rýchlosťou v km / h je zhrnuté v nasledujúcich tabuľkách:

43359

 

10+2:  Index nosnosti:

Index nosnosti je uvedený na bočnej stene pneumatiky. Počet, pre ktoré je maximálna záťaž v kg zhrnutá v nasledujúcej tabuľke:

43360

10+3: Ostatné označenia pneumatík:

letöltés 18

195- šírka dezénu pneumatiky v mm.

65- označuje profilový pomer, tj percento výšky a šírky profilu.

ZR/R: toto je vnútorná konštrukcia pneumatiky. R znamená radiálna pneumatika. Dnes je takmer každá pneumatika v obehu radiálna. To znamená, že textilné vlákna jatočného tela prebiehajú od jedného drôteného krúžku k druhému.

15: : to znamená vnútorný priemer pneumatiky, tj. Výška ráfika. Toto je vyjadrené v palcoch. Takže v našom príklade je priemer 19 palcov.

95: toto je index nosnosti. To ukazuje maximálne zaťaženie, ktoré pneumatika vydrží, keď je nahustená na maximálny bezpečnostný tlak.

H: toto je rýchlostný index, ktorý ukazuje maximálnu rýchlosť, pri ktorej je pneumatika certifikovaná tak, aby vydržala zaťaženie s úplnou bezpečnosťou. Indexy rýchlosti sa pohybujú od A (najnižšia) do Y (najvyššia).

 

10+4: Kontrola tlaku vzduchu:

Aký je požadovaný tlak vzduchu? Údaje poskytnuté výrobcom vozidla (návod na použitie) alebo štítky s údajmi na karosérii vozidla (stĺpik dverí, dvierka palivovej nádrže, slnečná clona atď.) Alebo údaje o tlaku v pneumatikách výrobcu pneumatík.
Čo poskytuje správny tlak vzduchu? Optimálna dosadacia plocha, primeraná priľnavosť, kratšia brzdná dráha. Lepšie jazdné vlastnosti a stabilita v zákrutách. Nižší hluk valenia.
Zaručuje nižší valivý odpor a nižšiu spotrebu. Zaručuje vyššiu rezervu proti stekaniu po vode. NÍZKY TLAK V PNEUMATIKÁCH MÔŽE SPÔSOBIŤ NEHODU A POŠKODENIE MATERIÁLU!
Všetci vodiči môžu zvýšiť prevádzkovú bezpečnosť a životnosť svojich pneumatík dodržiavaním predpísaného tlaku v pneumatikách.
Dôsledky nesprávneho tlaku v pneumatikách: 

Životnosť a bezpečnosť pneumatiky v zásade závisí od správneho tlaku vzduchu. Túto hodnotu pre každý typ určuje individuálne výrobca automobilov a pneumatík. Príliš nízky alebo príliš vysoký tlak vzduchu neumožňuje, aby sa dezén pneumatiky správne dotýkal povrchu vozovky. To má za následok nielen nadmerné alebo nerovnomerné opotrebovanie dezénu, ale aj výrazne horšiu trakciu, ktorá môže byť nebezpečná, najmä v zákrutách vyšších rýchlostí alebo na mokrom povrchu. Nedostatočný tlak vzduchu vystavuje pneumatiku nepretržitému preťaženiu. Z dôvodu poklesu pevnosti rôznych materiálov v pneumatike je zlyhanie pneumatiky predprogramované. Výsledné skryté chyby v pneumatike sa už nedajú napraviť následným obnovením tlaku. Najlepším spôsobom, ako zabrániť poškodeniu pneumatík, je pravidelná kontrola tlaku vzduchu. Tlak vzduchu by sa mal zásadne kontrolovať na studenej pneumatike. (Nie je horúci.)


10 + 5: Prečo je potrebné vyvážiť kolesá? (Vyvažovanie)

Kde dané diely otáčajú okolo osi, dochádza k nerovnováhe.. Nevyváženosť je nerovnomerné rozloženie hmoty na rotujúcom objekte. V prípade motorových vozidiel to môže viesť k vibráciám pneumatík a zvýšenému opotrebovaniu pneumatík, ložísk a iných komponentov podvozku. Okrem toho vedie k roztraseniu volantu, čo spôsobuje obzvlášť nebezpečné vlastnosti riadenia, zlé jazdné vlastnosti a stabilitu v zákrutách, čo výrazne znižuje bezpečnosť na ceste. Pomocou moderných strojov na vyvažovanie kolies možno úplne vylúčiť nevyváženie, ktoré zaisťuje bezpečné a pohodlné jazdné vlastnosti. Z tohto dôvodu odporúčame, aby ste po každej výmene kolies alebo pneumatík vyvážili pneumatiky odborníkom.

 centrírozás

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background