Naši klienti a zákazníci sa denne zaoberajú rokom výroby pneumatík, predpokladanou životnosťou pneumatík, číslom DOT a ojazdenými pneumatikami. V tomto zmysle sa formuje aj imidž našej spoločnosti, keďže jednou z našich hlavných príťažlivostí je, že nepredávame staršie pneumatiky ako 2 roky. Ale aké významné sú otázky v nadpise pre určenie hodnoty pneumatiky, sa presvedčíte nižšie!
Životnosť súčasných pneumatík dosahuje približne 10 rokov. Napriek tomu je veľmi dôležité, že pneumatiky skladované za predpísaných podmienok a zatiaľ nenamontované si zachovajú svoje celkové vlastnosti v čase výroby po dobu 5 rokov. Čiže 5 rokov ich možno považovať za nové. Namontovanie a predaj nepoužitých 5-ročných pneumatík nepredstavuje žiadne technické riziko. Podľa údajov Maďarského zväzu pre pneumatiky (Hungarian Tire Association - HTA) sa pneumatiky vyrobené pred maximálne tromi rokmi považujú za „novo vyrobené“, zatiaľ čo pneumatiky vyrobené pred 3 až 5 rokmi možno označiť za „nové“.
Postupujme ďalej podľa poradia! Hlavným cieľom nášho článku je poskytnúť jasné odpovede na často kladené otázky týkajúce sa tejto témy a rozptýliť mylné predstavy a nejasnosti. Tento cieľ dosiahneme na základe existujúcich zákonov a odborných stanovísk.
Význam čísla DOT
DOT, ktorému mnohí nesprávne rozumejú, nie je skratkou pre „dátum výroby pneumatík“, ale Ministerstvo dopravy USA a štandardné označenie, ktoré bolo zavedené a ktoré sa objavuje na zimných a letných pneumatikách.
Keď si spotrebiteľ kúpi pneumatiku od obchodníka a z dátumu výroby na bočnici sa dozvie (to je takzvané číslo DOT, štandardné označenie zavedené americkým ministerstvom dopravy v Spojených štátoch. Ich skratka sa tiež cituje: DOT), že výrobok je starší ako rok, zavládne na ňom strach a podozrenie. Podľa čísla DOT sa dá jednoducho rozpoznať, kedy bola pneumatika vyrobená. Pri pneumatikách vyrobených po roku 2000 sa číslo DOT skladá zo štyroch čísel, z ktorých prvé dve označujú týždeň v roku a druhé dve označujú rok. Napríklad 0311 znamená 3. týždeň roku 2011.
Číslo DOT označuje aj miesto výroby, ktoré tiež veľmi často zaujíma potenciálnych kupujúcich. Preto sa vám informujeme o dostupnosti tabuľky potrebnej na jeho interpretáciu: http://www.tiresafetygroup.com/tire-dot-plant-codes-sorted-plant-code/
Podľa výsledkov jedného prieskumu sa kupujúci zaujíma o dve veci: prečo je dátum výroby oveľa starší ako dátum nákupu a či sa pneumatika pred dodaním správne skladovala a nepoškodila. „Musíme kupujúceho ihneď upokojiť, že pokiaľ sa pneumatika skladovala správne, nehrozí poškodenie jej stavu, ako je to v prípade potravín podliehajúcich skaze. Počas výroby sa do pneumatiky pridávajú aditíva, ktoré zabraňujú jej znehodnoteniu, predčasnému starnutiu a strate výkonu. Tieto aditíva zabezpečujú zachovanie vlastností pneumatiky, aj keď je uskladnená dlhé roky,“ hovorí tím odborníkov zo spoločnosti gumi.hu. Názory odborníkov a porovnávacie testy ukazujú, že päť rokov po výrobe sa vlastnosti pneumatík nezhoršili za predpokladu, že boli správne skladované. Ani záruka neovplyvňuje nevýhodnosť pre zákazníka, pretože tá nadobúda platnosť od dátumu nákupu, a nie od dátumu výroby. Životnosť pneumatiky závisí najmä od účelu, na ktorý sa používa, a od podmienok, v ktorých sa používa.
V súčasnosti neexistujú žiadne pravidlá týkajúce sa životnosti pneumatík. Predajca môže rozhodnúť sám o tom, do akého veku sa pneumatiky dostanú do používania. Vo všeobecnosti však platí pravidlo, že pneumatika mladšia ako šesť rokov sa môže predávať ako plnohodnotný výrobok, po dosiahnutí tohto veku sa považuje za DOT a predáva sa ako znehodnotená pneumatika. Podľa názoru výrobcu by sa pneumatika staršia ako desať rokov mala vymeniť bez ohľadu na jej stav. Málokedy sa to však uskutočňuje, nakoľko sa najprv opotrebuje behúň.
Goodyear Dunlop Tyres Hungary a Ipsos Tambor anketová spoločnosť uskutočnili v júli 2013 rozsiahly prieskum na zistenie vedomostí motoristov o tom, ako poznajú vek svojich pneumatík, ako zistiť ich vek a kedy si kupujú nové pneumatiky. Prieskum sa týkal aj ďalších relevantných oblastí. Do prieskumu sa zapojili aktívni vodiči vo veku od 18 do 65 rokov z Maďarska, Slovenska a Českej republiky. Počet opýtaných respondentov predstavoval 520 osôb v Maďarsku, 505 osôb v Českej republike a 518 osôb na Slovensku.
Lenka Majková, marketingová špecialistka spoločnosti Goodyear Dunlop, povedala, že vek pneumatík je parameter, ktorý väčšina motoristickej spolocnosti chybne interpretuje. Väčšina sa mylne domnieva, že nové pneumatiky vyrobené pred 1 - 2 rokmi sú menej kvalitné ako pneumatiky vyrobené v aktuálnom roku. V skutočnosti si pneumatiky skladované v optimálnych podmienkach môžu zachovať svoje pôvodné vlastnosti približne tri roky.
Maďarské pneumatikárske združenie vydalo nasledujúce vyhlásenie, ktorého celé znenie si môžete prečítať nižšie: „ Pneumatika nie je rýchlo sa kaziacim výrobkom, ale trvanlivým spotrebiteľským produktom: pri správnom skladovaní sa nepoužitá pneumatika môže považovať za novú 5 rokov, teda môže byť namontovaná! Podľa odborníkov MPZ sa výkonnosť pneumatík 5 rokov po ich výrobe nezhoršuje za predpokladu, že boli uskladnené správne a môžu sa používať ďalších 5 rokov po ich namontovaní. Avšak v prípade oficiálneho nákupu by spotrebiteľ z hľadiska záruky zatiaľ nemal byť znevýhodnený, pretože záruka je platná od dátumu nákupu, nie od dátumu výroby pneumatiky. Podľa praxe členských spoločností MPZ sa nepredávajú nové pneumatiky staršie ako 5 rokov, pretože väčšina predávaných pneumatík bola spravidla vyrobená v aktuálnom alebo predchádzajúcom roku, zriedkavejšie dva roky predtým. Pneumatiky mladšie ako 5 rokov sa môžu predávať ako plnohodnotné výrobky, zatiaľ čo pneumatiky staršie ako 5 rokov sa zvyčajne predávajú za nižšiu cenu.
V súčasnosti neexistuje žiadny zákon, ktorý by reguloval, kedy by sa mali pneumatiky permanentne vymieňať, ale odborníci z MPZ sa domnievajú, že v žiadnom prípade by ste nemali kupovať alebo používať pneumatiky staršie ako 10 rokov, a to ani v prípade, že sa ešte
nepoužívajú.“ Celé vyhlásenie je dostupné na webovej stránke Maďarskej pneumatikárskej združení:
Kupujete pneumatiku, nie kyslú smotanu!
Už sme v praxi počuli aj anekdoty o čísle DOT, keď sa zákazník opýtal predajcu, že kedy bola pneumatika vyrobená, a potom si ju objednal. Po niekoľkých hodinách objednávku zrušil, pretože našiel 3 týždne „mladšiu“ pneumatiku u iného predajcu. To je úplný nezmysel, nebavíme sa o kyslej smotane, ktorá je už niekoľko dní po dátume spotreby.
Podobne ako nezáleží na tom, keď bol vyrobený kupovaný počítačový procesor alebo SMART TV, nezáleží ani na tom, kedy bola vyrobená pneumatika v priebehu 2 rokov.
Po obavách týkajúcich sa čísla DOT je podľa časopisu Totalcar Magazine najčastejšie kladenou otázkou spotrebiteľov, či existuje pojem „príliš stará pneumatika“ a či existuje právny sankčný postih za jej používanie. Napriek tomu, že sme na túto otázku už v minulosti poukazovali, nech vám na ňu tentoraz odpovie PNEUDOKTOR:
„Pneumatiky staršie ako 10 rokov je potrebné vymeniť nie kvôli policajtovi, ale kvôli vlastnej bezpečnosti a bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky. Kontrolné orgány - nie právom - nehľadia na vek, ale len na stav. Hľadí len na to, či je pneumatika prasknutá, odfarbená, poškodená alebo či jej hĺbka dezénu zodpovedá zákonom predpísaným hodnotám.
Väčšina výrobcov pneumatík sa zhoduje v tom, že ich produkty sa môžu bezpečne používať maximálne 6 alebo 8 rokov, po uplynutí tejto doby môžu vykazovať známky starnutia, ktoré môžu niekedy výrazne zhoršiť pôvodné vlastnosti pneumatiky. Samotná správna hĺbka dezénu teda nestačí, pretože ľudia, ktorí jazdia veľmi málo, musia svoje pneumatiky často vymeniť, pretože zostarnú, a nie preto, že sú opotrebované. Keď vymeníte svoje existujúce pneumatiky za nové, som si istý, že rozdiel pocítite! S pozdravom, Pneudoktor“
Nasledujúce otázky vám zodpovie expertný poradca spoločnosti Abroncs Kereskedőház Kft.:
Ako rozpoznať zimnú pneumatiku?
AKH: Napriek tomu, že zimné pneumatiky sa dajú rozpoznať podľa dezénu, ak si môžete byť istí, či označenie M+S (blato+sneh) je doplnené malou snehovou vločkou na bočnici. Nepoužívajte zimné pneumatiky len na jednej náprave, vymeňte si všetky štyri! Namontujte menej opotrebované pneumatiky na zadnú nápravu, aby ste v kritických situáciách udržali stabilitu zadnej časti vozidla.
Koľko rokov trvá životnosť pneumatiky?
AKH: Podľa súčasných predpisov zimné pneumatiky musia byť hlboké aspoň 4 milimetre. Pod túto úroveň sa priľnavosť a odvádzanie vody výrazne zhoršujú. Mimoriadne dôležitý je aj vek pneumatiky, ktorý sa označuje takzvaným číslom DOT. Jeho štyri písmená označujú, kedy bola pneumatika vyrobená, napríklad číslo pneumatiky 2312 znamená, že bola vyrobená 23. týždňa roku 2012.
Maďarsko by mohlo byť pneumatikovou veľmocou od roku 2017:
Po spoločnostiach Dunlop, Falken, Hankook, Bridgestone a Michelin sa na mapu maďarskej pneumatikárskej výroby pridá aj spoločnosť Sumitomo (Kde na zozname sa nachádza aj nemecký Continental, avšak nie v oblasti pneumatík, ale v oblasti automobilových súčiastok). Napi Gazdaság informuje, že výrobná základňa by mohla byť postavená už v budúcom roku. Spoločnosť plánuje predávať dve miliardy kusov letných a zimných pneumatík ročne, z toho viac ako 410 miliónov v Európe.
Špecifikácie čísla DOT a kvality a odborné posudky maďarských výrobcov:
Bridgestone: Vďaka profesionálnemu skladovaniu pneumatiky, ktoré predávame a ktoré sú mladšie ako tri roky, sú presne v takom istom stave ako tie, ktoré sme predali minulý týždeň! Obavy, že výrobky rovnakej špecifikácie vyrobené v odlišnom čase sa môžu líšiť, sú úplne nepodložené. - Použitá výrobná technológia a procesy kontroly kvality znamenajú, že všetky výrobky sú 100% identické. Vzhľadom na zefektívnenie výroby žiadny výrobca nevyrába všetky výrobky všetkých veľkostí kontinuálne, takže sa môže stať, že k dispozícii bude len predchádzajúci počet produktov DOT danej veľkosti a vzoru. To v žiadnom prípade neznamená, že daný výrobok je v akomkoľvek parametri slabší ako výrobky vyrábané v súčasnosti.
Michelin sa tejto problematike podrobne venuje vo svojej publikácii Normy a predpisy z roku 2009 a v publikácii Starnutie pneumatík z roku 2010. Osobitná kapitolka je venovaná téme „Prečo je číslo DOT dôležité?“, v rámci ktorej špecialista odpovedá na otázky spotrebiteľov. Z týchto paragrafov sme vybrali najdôležitejšie a najčastejšie kladené otázky:
Continental: Pneumatiky nie sú rýchlo sa kaziace výrobky ako jogurty. Pri výrobe sa do základného materiálu pneumatiky pridávajú aditíva, ktoré do veľkej miery zabraňujú strate výkonu.“ Aditíva zabezpečujú, aby si pneumatika zachovala svoje rovnovážne vlastnosti, aj keď je skladovaná dlhé roky. Tieto pneumatiky sa považujú za rovnako dobré ako nové. Je však dôležité zdôrazniť, že iba vtedy, ak sú správne skladované. „Ani dátum výroby nemá negatívny vplyv na záruky výrobcov, pretože tie nevstupujú do platnosti od dátumu výroby, ale od dátumu nákupu,“ vysvetľuje Björn Bolze, riaditeľ oddelenia služieb zákazníkom spoločnosti Continental. Experti spoločnosti Continental odporúčajú, aby sa pneumatiky staršie ako 10 rokov vymenili bez ohľadu na ich stav.
Zdroj: http://www.continental.hu
Continental Magyarország Kft.
Dunlop:https://www.dunlop.eu/hu_hu/consumer/why-dunlop/quality-performance-criteria.html
Falken: http://falkentire.com/dot-tire-registration
Hankook: http://www.hankooktire.com/hu/about-hankook-tire/technology/kontrol-technology/overview.html
Použité pneumatiky, áno alebo nie?
Alebo ako nekupovať použité pneumatiky!
Prvým základným hľadiskom je, že si nemôžete byť istí, či boli predmetné použité pneumatiky správne uskladnené. Ale čo presne tým máme na mysli: Pri nákupe pneumatík si prečítajte nasledujúci zoznam, a ak dokážete na väčšinu otázok odpovedať „Áno“, pokojne si kúpte požadované pneumatiky! Ak sa však v zozname nachádza niekoľko odpovedí „Nie“, pri kúpe danej pneumatiky neušetríte a ohrozíte svoju bezpečnosť a bezpečnosť svojej rodiny! 1. Skontrolujte si rok výroby na pneumatike! Je pneumatika staršia ako 5 rokov? Áno/nie 2. Overte si, ako bola pneumatika skladovaná! Bola položená na rovnom povrchu? Bolo uložených v sklade až 8 pneumatík? Áno/Nie ( Bohužiaľ, tu sa dostávame k hlavnému nebezpečenstvu použitých pneumatík, pretože šanca na skutočnú kontrolu tohto dôležitého aspektu je minimálna).
3. Je minimálna hĺbka dezénu 4-5 mm? Áno/Nie 4. Otáčajte pneumatiku! Je jej povrch bez defektov? Áno/Nie 5. Následne dajte namontovať pneumatiku! Prebieha pneumatika príjemne a priamo? Áno/Nie (Pneumatiku môžete aj otáčať na vyrovnávacom stroji, aby ste zistili, či sa pohybuje priamo, alebo sa pohybuje vľavo-vpravo, hore-dole. Pokiaľ ide o to druhé, pneumatika je zdeformovaná a nepotrebujete ju) Šanca, že na všetkých 5 otázok odpoviete pravdivo
áno, je preto malá, ale riziko je strašne vysoké. Naproti tomu, ak zaplatíte o niečo viac, ale kúpite si nové pneumatiky, môžete očakávať oveľa dlhšiu životnosť pneumatík, takže sa vám investícia vráti, a naša spoločnosť ponúka aj garancie DOT a kvality, takže si môžete byť istí, že budete jazdiť na nových pneumatikách bez defektov.
Nakoniec sa pozrime na záležitosti, ktoré tím BHP preberá, garantuje, zabezpečuje a zaručuje: