Behúňove dizajny pneumatík možno zaradiť do troch hlavných kategórií: symetrické, asymetrické a smerové, nazývané aj jednosmerná pneumatika. Pri všetkej behúne platí, že po namontovaní pneumatiky v jednom smere otáčania sa neodporúča pneumatiku otáčať, pretože štruktúra tkaniny je údajne nastavená v danom smere. Ale čo je rozdiel medzi jednotlivými druhmi?
Zrejme ste sa presvedčili, že existujú rôzne dizajny behúne s rôznou štruktúrou a textúrou. Tieto môžeme rozdeliť na symetrické, asymetrické a takzvané jednosmerné/smerové pneumatiky. Čo je však rozdiel medzi jednotlivými typmi?
Symetrický dizajn behúňa:
Odporúča sa predovšetkým pre vozidlá používané v mestskej premávke. Behúň na pravej a ľavej strane pneumatiky je symetrický, takže plní podobnú funkciu na vonkajšej a vnútornej strane pneumatiky. Ide o najjednoduchší, nie však najúčinnejší dezén. Je tichý, odolný voči opotrebovaniu, výborne udržiava jazdné vlastnosti a má nízky valivý odpor, čo nám zabezpečuje nízku spotrebu paliva.
Asymetrický dizajn behúňa:
Pri zmene smeru alebo zatáčaní nepôsobia sily na vnútornú a vonkajšiu stranu behúňa rovnako. Vzhľadom na to boli vytvorené pneumatiky s asymetrickým behúňom. Na dosiahnutie maximálnej stability aj v extrémnych podmienkach pri zatáčaní sú na vonkajšej strane umiestnené rozmerné, silné bloky. Jemnejšie vnútorné oblúky nám zas poskytujú rýchle odvádzanie vody. Tým sa znižuje riziko vzniku aquaplaningu. Naproti mylným predstavám neexistuje ľavý a pravý variant. Treba však dbať na to, aby označenie outside smerovalo navonok.
Smerový dizajn behúňa:
Kratšia brzdná dráha, lepšia priľnavosť na mokrej vozovke.
Športový vzhľad vzoru V je ideálny pre milovníkov dlhších vzdialeností. Môže sa bezpečne používať na diaľnici pri vysokých rýchlostiach. Špeciálna behúň robí z pneumatiky skutočnú dažďovú pneumatiku.
Napriek tomu, že ide o symetrický vzor, je potrebné venovať pozor na smer otáčania, ktorý vám pomôže zorientovať sa pomocou šípky na bočnej strane pneumatiky. Je náchylná na tzv. zúbkované opotrebovanie, preto pneumatiky na nápravách vymeňte pravidelne po každých 10000 km.