Jazdenie v zimných cestných podmienkach

Tóth Dorottya

Jazda počas zimy - hlavné informácie v 10 + 1 bodoch

Jazdenie v zime môže byť takisto príjemné ako v lete; ak si uvedomíte niektoré nedostatky, naše vozidlo môže byť rovnako spoľahlivým a bezpečným partnerom v chladných mesiacoch ako v lete. Zasnežené a/alebo namrznuté cesty, ktoré sú častým javom v tomto ročnom období, sú výzvou pre mnohých vodičov. Na základe viacerých prijatých otázok a vzhľadom na dopravnú bezpečnosť, ktorú považujeme za životne dôležitú, sme pre vás pripravili prehľad významných a užitočných informácií. Naozaj sme presvedčení, že aj v zime sa dá jazdiť bezpečne, a preto ak dodržíte niekoľko tipov, môže byť december, január a február časom radostného jazdenia.

 csuszos ut 2

  • Nesmie vám chýbať: zimná pneumatika. Nie, nešetríte peniaze tým, že si necháte nasadenú letnú sadu. Na zasneženom, zľadovatenom, či doslova mrazivom asfalte nedokážete bez správnych pneumatík bezpečne zrýchľovať, zastaviť, zabočiť ani jazdiť. V mnohých štátoch sú povinné používať zimné pneumatiky - napríklad v Rakúsku v zasnežených oblastiach od 1. novembra do 15. apríla. (V susedných krajinách sú povolené aj snehové reťaze ako alternatívna možnosť zimných pneumatík aspoň na dvoch hnacích kolesách - ale iba vtedy, ak je cesta pokrytá súvislou alebo výrazne neprerušovanou vrstvou snehu alebo ľadu. U nás táto alternatíva neexistuje.)
  • Škrabky na ľad, metly na sneh a rozmrazovač (sprej) na zámky dverí by mali byť súčasťou štandardnej vybavenia až do marca! V chladných časoch, po mrazivých nociach, si pred vyrazením vždy nechajte 5-10 minút na odstránenie ľadu a snehu z vozidla. Ak nie iného dôvodu, než je to zákonná požiadavka na zabezpečenie vhodných podmienok (viditeľnosti). Upozorňujeme! Odkrývanie len malej časti čelného skla ako „okienka“ je trestné zo zákona a v prípade nehody môže viesť k následkom zo strany poisťovne. Okrem toho, bežanie motora počas škrabania ľadu súčasne spôsobuje vážne znečistenie životného prostredia. Pred odchodom na cestu vždy nájdite čas na očistenie vozidla od snehu a ľadu.
  • Okrem okien treba kompletne očistiť aj strechu vozidla; ak sa počas jazdy nasneží a zasiahne iných vodičov, môže spôsobiť nehodu. Pokiaľ si chcete raz a navždy ušetriť časovo náročné starosti s ranným zoškrabovaním ľadu, môžete svoje vozidlo vybaviť stojacím vykurovacím nástrojom. Nie je to lacné, ale nepochybne praktické.
  • Keď vozovku pokrýva sneh a ľad, prvá a najdôležitejšia rada je spomaliť! Na mokrých vozovkách znížte rýchlosť o 50% a na zasnežených a zľadovatených cestách až o 70%. Vydareným spôsobom počítajte aj vzdialenosti medzi vozidlami: pri snežení a námraze sa brzdná dráha výrazne predlžuje. Zjednodušene možno povedať: na suchej vozovke pri rýchlosti 50 km/h (napr. v mestskom prostredí) možno rátať s brzdnou dráhou približne 25 metrov. Pri započítaní reakčného času to znamená, že brzdná dráha predstavuje približne 40 metrov. Na zasnežených vozovkách je táto hodnota 115 metrov, pričom na poľadovici to môže byť až 265 metrov! To všetko, samozrejme, závisí od pneumatík, vodiča, hmotnosti motorového vozidla a od účinnosti bŕzd, ale podstatné je, že v zime treba počítať s mnohonásobne dlhšou brzdnou dráhou. Nezabudnite tiež na to, že bohužiaľ nie všetky vozidlá sa v novembri premontujú na zimné pneumatiky, takže ich brzdná dráha bude ešte dlhšia. Občas si urobte krátky brzdný test na voľnej ceste, keď neohrozujete iných. Takto si môžete overiť stav vozovky a brzdnú dráhu na klzkých cestách. Vždy používajte stretávacie svetlomety a v prípadne potreby aj hmlové svietidlá, aby ste zlepšili viditeľnosť.

a7116b82 9bc7 4cb4 a17a cf5d7d1f7984

 

  • Udržiavanie motora v nízkych otáčkach zlepšuje udržanie vozidla na ceste. Pri nízkych otáčkach majú pneumatiky lepšiu priľnavosť, preto na snehu a námraze je účelné preradiť na ďalší - vyšší - rýchlostný stupeň skôr ako zvyčajne.
  • Pri teplotách okolo bodu mrazu sa stav vozovky často mení mimoriadne rýchlo. Takzvaná tmavá poľadovica môže vodičov nepríjemne prekvapiť - vozovka sa naraz stane klzkou ako sklo. Nebezpečenstvo tmavej poľadovice je mimoriadne vysoké na zatienených úsekoch vozoviek, mostoch a lesných úsekoch; poľadovica často dlho pretrváva aj pri teplotách nad 0 °C. Ak sa podmienky na cestách počas jazdy rýchlo zhoršujú, odporúča sa prerušiť jazdu a snáď počkať na snehové frézy.

  • Na zasnežených a zľadovatených vozovkách nechajte zapnuté ESP (elektronický stabilizačný program). To znižuje riziko pošmyknutia vozidla. Napriek tomu by sme sa nemali úplne spoľahnúť na tento program, pretože ten nie je vševediaci, aj so zapnutou technológiou ESP je dôležité prispôsobiť náš štýl jazdy, aby bola príjemná na zimu.
  • Ťahavé alebo mimoriadne násilné pohyby riadenia môžu spôsobiť, že vozidlo bude obzvlášť citlivé na prešmykovanie v zimnom období. Na zabránenie toho, aby ste na snehu a ľade nestratili priľnavosť, riaďte mimoriadne pozorne a pokojne - predovšetkým vtedy, keď sa vyskytnú neočakávané situácie...
  • Ak všetky bezpečnostné opatrenia zlyhajú a vozidlo začína vybočiť alebo sa dostáva do šmyku, základom je reagovať správne: stiahnite nohu z plynového pedála úplne, stlačte spojku, opatrne zatáčajte požadovaným smerom a zabrzdite! Zabrzdenie pomôže stabilizovať vozidlo, pretože prenáša váhu na prednú nápravu a poskytuje väčšiu priľnavosť pneumatík. Je tiež účelné vyhýbať sa nervóznym a hektickým pohybom riadenia. Prípadne je možné vozidlo vrátiť do kontroly jemným zatáčaním do protismeru a znížením rýchlosti o niekoľko km/h.
  • Tí, ktorí sa necítia bezpečne na snehu a ľade, sa môžu na bezpečnostných kurzoch naučiť, ako udržať vozidlo pod kontrolou na klzkých vozovkách. Autokluby a autoškoly ponúkajú špeciálne kurzy bezpečnej jazdy na zimné obdobie.
  • Všetky uvedené skutočnosti majú význam len vtedy, ak je dodržaná najdôležitejšia podmienka - kvalitné zimné pneumatiky s primeraným tlakom a správna údržba. To je základným predpokladom pre zimnú jazdu. Namontovaním zimných pneumatík alebo aspoň štvorsezónnych pneumatík sa môžete predchádzať mnohým nepríjemnostiam, nehodám a úrazom. Ako vždy zdôrazňujeme, takmer vôbec nezáleží na tom, ako starostlivo jazdíte a či dodržiavate vyššie uvedené rady, ak vaše auto neposlúcha kvôli opotrebovaným, zjazdeným alebo mimo sezónnym pneumatikám. Odporúčaná minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík je 4 mm.

 

 

Ak máte ďalšie otázky o jazdení počas zimy, skontaktujte nás s dôverou: https://www.nano-tyre.sk/kontakt/

 

 


Zdroj:

hta.org.hu

 

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background