Ako poškodíte svoju úplne novú pneumatiku počas prvých 1000 kilometrov

Marketing

Zažili ste ten pocit, keď ste konečne nasadili úplne nové pneumatiky a auto sa cíti ako nové? A potom prichádza realita: „Tieto nemajú takú priľnavosť ako tie moje staré opotrebované slick pneumatiky!“ A presne vtedy sa začína história o tom, ako sa dá počas prvých 1000 kilometrov poškodiť to, čo by malo vydržať roky.

Pozrime sa na typické omyly, ktorým sa treba vyhnúť.

tyre_new.jpg

1. Do toho! – Zabehnite pneumatiku s plným plynom!

Veď kto by mohol odolať myšlienke, aby „vyskúšal“ nové pneumatiky ihneď, ale naozaj ihneď? Napokon, ak je niečo nové, musíte to predsa ojazdiť, však?

No, práve, nie. 
Na úplne nových pneumatikách sa nachádza tenká vrstva separačného prostriedku použitá vo výrobnom procese. Táto vrstva sa opotrebuje počas prvých niekoľkých stoviek kilometrov, kým je priľnavosť pneumatiky slabšia.

Rada, ak ju chcete poškodiť: Nebuďte opatrní, už na prvom kruhovom objazde rýchlu preklzu a umožnite, aby sa okraj behúňa opotreboval!

2.  Pneumatiku nahustite len „na pocit“ – Veď prečo merať hodnoty tlaku?

Stojíte na čerpacej stanici, pred sebou vidíte ukazovateľ tlaku v pneumatikách, ale prečo by ste mali prečítať malú tabuľku v ráme dverí? Veď je to 2,2 baru na pocit! (Pretože „vždy nafúkame toľko“.)

Nedostatočný tlak v pneumatikách je jedným z najistejších spôsobov, ako znížiť životnosť pneumatík na polovicu. Nedostatočný tlak = okraje sa opotrebujú; nadmerný tlak = pneumatika sa stane klzkou uprostred.

Dobrá rada, ak ju chcete poškodiť: Zmeňte prevodový stupeň chaoticky počas prvých stoviek kilometrov. Raz veľa, inokedy málo - aj pneumatika vyžaduje vzrušenie.

3. Ťuknite obrubníka štýlovo – však pneumatika miluje dobrodružstvo.

Nové pneumatiky, nová dynamika, nová vozovka. V mestskej džungli ide o prežitie, nie o vypočítanie parkovania na centimeter, však? Ťuknutie obrubníka zaručuje urýchlenie poškodenia bočnice, a ak ste šikovní, dokážete prispôsobiť aj podvozok k novej pneumatike. (Alebo naopak.)

Rady na sabotáž:  Bez obáv sa odveziete na obrubník. Ak sa vám to na prvýkrát nepodarí, skúste to z rozbehu!

4. Nastavenie geometrie kolies? A to z akého motívu?

Nová pneumatika je určená pre vozidlo, však? Nastaviť podvozok? Je to zbytočné.

Realita je, že ak sa podvozok presne nenastaví, bočnice alebo vnútorné hrany nových pneumatík sa opotrebujú v rekordne krátkom čase.

Profesionálne rady pre istý úspech: Nakúpte si najdrahšiu pneumatiku a potom vedome vynechajte nastavenie geometrie kolies. Takýmto spôsobom behom prvých 500 km určite začnete hádať, prečo sa na vnútornej strane opotrebúvajú pruhovo.

5.  Agresívne trhanie volantom a agresívne brzdenie - Nešetrite nové!

Nová pneumatika = nová šanca pre zábavu! Prečo netestovať jej priľnavosť v každej zákrute? A keď niekto ide za vami rýchlosťou 50 km, prudko zabrzdite, aby sa ukázalo, aký dobrý je brzdný účinok.

V skutočnosti tým iba zbytočne driete pneumatiku, najmä počas obdobia rozjazdov. Nadmerné tepelné fluktuácie spôsobené prudkým brzdením a zrýchľovaním poškodia behúň.

black vintage car

+1. Zoberme ju na viaceré štrkové staveniská – nech sa poškriabe!

Pokiaľ ide o novú pneumatiku, tak prečo ju nevziať na stavenisko, kde sa čerstvý štrk, kamienky a úlomky zapracujú do behúňa ako malé nity? Neexistuje nič lepšie ako pocit „off-roadu“ v meste, kde je možné prejazdiť cez klinec.

Zhrnutie: Ak si nedávate pozor, vaša peňaženka bude kričať

Ale vážne, prvých 500-1000 kilometrov je pre nové pneumatiky skutočne kritickým obdobím. Práve v tomto období si pneumatika „prispôsobí“ k vozidlu, opotrebuje sa jej vrstva a určuje, aké dlhé životnosť môžete od pneumatiky očakávať.

Ak dodržíte tieto „prísne“ pravidlá:

  • neakcelerujete agresívne,
  • pravidelne kontrolujete tlak v pneumatikách,
  • vyhýbate ťuknutiu obrubníku,
  • pri kúpe nových pneumatík dáte kontrolovať aj podvozok;

tak vaša pneumatika vám vydrží o mnoho tisíc kilometrov viac.

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background