10 dôležitých častí, ktoré je potrebné každý rok skontrolovať! Prečo?
Počas prevádzky a používania ktoréhokoľvek motorového vozidla je nevyhnutné, alebo ak chcete, vykonať povinnú službu, ktorá môže súvisieť s počtom najazdených kilometrov alebo s obdobím. Toto sa nazýva interval technickej údržby. Je to doba vyjadrená v čase alebo v počte najazdených kilometrov, po ktorej musí byť vykonaná údržba predpísaná výrobcom. Opravy sa musia vykonávať najmenej raz ročne a najmenej na 10 častiach.
Prečo hovoríme o povinných službách? Zanedbanie potrebných testov môže totiž viesť k vážnemu zlyhaniu alebo dokonca k úrazu.
Odborný posudok odporúča, aby sme každých 15 - 20 000 kilometrov alebo ročne skontrolovali technický stav nášho vozidla automechanikom!
Prečo je to všetko potrebné a aké môžu byť dôsledky vynechania týchto kontrol?
Pravidelná údržba vozidiel je dôležitá nielen pre auto, ale aj pre jeho majiteľa. Ak tomu nemôžeme venovať dostatočnú pozornosť, alebo si vôbec neuvedomujeme, čomu by sme mali venovať pozornosť, môže to mať vážne finančné dôsledky. A nesprávne udržiavaná servisná knižka zhoršuje predajnú hodnotu nášho automobilu, ale samozrejme sa tomu všetci chceme vyhnúť.
Našťastie tím odborníkov spoločnosti Nano-tyre vie, ako je to možné!
Pozrime sa, ktoré sú tie automobilové súčiastok:
Auto sa opotrebováva, opotrebovávajú sa jeho časti, znečisťuje sa, to znamená podľa Murphyho zákona „to, čo sa môže pokaziť, sa zhorší“.
V nasledujúcom zozname uvedieme zoznam automobilových dielov, ktoré sú užitočné a je potrebné ich pravidelne kontrolovať u odborníkov.
1. Testovanie bŕzd: Brzdový systém je najdôležitejšou bezpečnostnou súčiastkou automobilov. Adekvátny brzdný výkon je predpokladom bezpečnej jazdy. Preto je potrebné venovať osobitnú pozornosť stavu a kvalite komponentov pracujúcich v brzdovom systéme. Kľúčové komponenty: brzdový kotúč + brzdové doštičky, strmeň, brzdové hadice (kovové + gumové), hlavný valec, regulátor brzdnej sily, posilňovač bŕzd a samozrejme brzdový pedál. Automobily sú vybavené kotúčovou brzdou alebo bubnovou brzdou. Pre všetky typy automobilov udávajú výrobcovia minimálnu hrúbku brzdového kotúča a priemer brzdového bubna. Optimálna životnosť prvého brzdového kotúča je zvyčajne 40 - 60 000 kilometrov a brzdového obloženia 20 - 30 000 kilometrov. Životnosť zadného brzdového kotúča je podľa typu 50 - 80 000 kilometrov a životnosť brzdového obloženia 30 - 60 000 kilometrov. Opotrebenie priemerného brzdového kotúča je max. 2 mm v porovnaní s novým, ale u niektorých modelov to môžu byť 3 mm. Brzdové doštičky musia byť počas brzdenia veľmi dobré, pretože sú vyrobené z mäkšieho materiálu ako sú brzdové kotúče. Vďaka tomu sa rýchlejšie opotrebúvajú a majú kratšiu dobu výmeny. Ak hrúbka brzdových doštičiek klesne pod minimálne 2 - 3 mm, optimálny brzdný účinok už nie je zaručený. Preto je mimoriadne dôležitá správna kvalita a presná a profesionálna inštalácia. Pri brzdení generované teplo je spôsobené trením a trenie vedie k opotrebovaniu brzdových doštičiek. Keď mechanik rozoberie brzdový systém, môže zistiť, či sú brzdové doštičky a brzdové kotúče tenšie ako predpísaná hrúbka, t. J. Či je potrebné ich vymeniť. Bohužiaľ, táto chyba môže vyjsť najavo počas používania iba v najhoršom prípade, preto je nevyhnutná častá kontrola!
2. Ovládanie protiblokovacieho systému (ABS): ABS je aktívne bezpečnostné zariadenie, ktoré zabraňuje
blokovanie kolies, čím sa udržuje ovládateľnosť vozidla.
Poruchu brzdového systému ABS možno ľahko zistiť, rozsvieti sa kontrolka ABS na prístrojovej doske. Ak však svieti kontrolka ABS, bohužiaľ k návšteve služby neplávame! Ako môže tento systém zlyhať? Toto je otázka, na ktorú môže odpovedať iba jeden profesionál. Možno bude potrebné odvzdušniť prístroj, alebo môže dôjsť k problémom s hydraulikou, alebo môže byť zdrojom poruchy vysielač ABS. Ak spozorujete, že sa na prístrojovej doske rozsvieti malá kontrolka ABS, ihneď kontaktujte servis.
3. Kontrola tlmičov pružnosti: Tlmiče sa zvyčajne testujú všade na počítačovej testovacej stanici. Toto meranie ukazuje aktuálny stav tlmičov s takmer 100% presnosťou.
Kedy je potrebné prešetriť účinnosť tlmičov?
Ak sa stretnete s niektorým z vyššie uvedených stavov, tlmiče sú v nedostatočnom stave a sú obzvlášť nebezpečné pri nehode, okamžite sa obráťte na autorizovaný servis! Aby ste tomu zabránili, dajte diel skontrolovať mechanikovi! V neposlednom rade by sa tlmič mal vymieňať iba vo dvojici! Týmto spôsobom máme možnosť inštalovať model, ktorý je ešte robustnejší a odolnejší ako továreň!
4. Prešetrenie a kontrola podvozku: Je veľmi dôležité vykonať kontrolu, pretože môže dôjsť k vystaveniu hrdze a iným poškodeniam spôsobeným používaním. Aby bolo možné vykonať test, je potrebné vozidlo zdvihnúť, ale za iných okolností by k tomu nedošlo, takže by sa neodhalili žiadne chyby alebo jazvy.
5. Kontrola úniku oleja a vody: Nech už dôjde k akémukoľvek úniku kvapaliny z vozidla, vždy to bude spôsobené zlou tesnosťou. Môže to byť spôsobené opotrebovaním, prasklinami alebo starnutím tesniacich krúžkov na komponente.
6. Kontrola predného a zadného podvozku: V prípade poruchy podvozku väčšina ľudí myslí iba na tlmiče, aj keď v prípade ťažko zistiteľnej poruchy je potrebné skontrolovať celý systém. Inšpekcia, ktorá je súčasťou aj technických skúšok, sa odporúča najmenej raz ročne / každých 25 - 30 tisíc kilometrov, pretože nejde len o otázku bezpečnosti, ale aj o efektívnosť nákladov.
Môžeme si byť istí jednou vecou, ak test podvozku indikuje poruchu, tlmič nárazov v zlom stave: je potrebná dodatočná kontrola s demontážou. Je pravdepodobné, že tlmič nie je v poriadku, ale je potrebné skontrolovať podvozok ako celok, pretože ide o organicky súdržný systém. Pre odbornú údržbu je nevyhnutná aj odbornosť servisného technika!
7. Kontrola pneumatík: Pneumatiky sa môžu opotrebovať, stať sa vláknitými alebo prasknúť. Často sa stáva, že utrpeli škodu, ktorú by si majiteľ nevšimol. Rovnako dôležitá je zvýšená kontrola ráfikov, pretože sa tiež môžu časom poškodiť. Zranenia tohto typu sú veľmi nebezpečné a môžu nepriaznivo ovplyvniť jazdné vlastnosti vozidla!
8. Údržba osvetlenia a elektrického zariadenia: Patrí sem kontrola svetlometov, indexov, brzdových svetiel, stieračov, klaksónu, ťažného zariadenia. V takom prípade sa vyžaduje analýza ich stavu (z dôvodu chýb v dôsledku možných lomov štrku) a ich účinnosti. Ak je niektorý z nich chybný, budeme musieť upraviť alebo vymeniť zariadenie.
9. Prešetrenie hrdze: je potrebná pre nasledujúce príslušenstvo, aby sa zabránilo korózii:
10. Kontrola filtrových zariadení:
Pravidelná údržba filtračného zariadenia je obzvlášť dôležitá
Aby ste pochopili dôležitosť kontroly, predstavte si pred sebou stroj na vyprážanie. Po niekoľkých vhodných použitiach zmení filter na vrchnej strane žltohnedý odtieň so silnou usadeninou oleja. Aby motorový olej mohol vykonávať svoju funkciu až 30 000 km, je tiež potrebné vymeniť filter. Okrem benzínu alebo nafty potrebuje motor pre proces spaľovania aj trochu vzduchu. Postupom času dostane motor čoraz viac energie na „nasávanie“ vzduchu cez filter, preto je potrebné v určitých intervaloch vymieňať aj túto časť. Nezáleží ani na tom, aký kvalitný vzduch vstupuje do priestoru pre cestujúcich. Rovnako ako filter motora, aj peľový filter sa nasýti, po chvíli už nie je schopný vykonávať svoju funkciu. Nasledujúci obrázok hovorí sám za seba, pokiaľ ide o zásadný rozdiel medzi nadmerne používaným a novým peľovým filtrom.
Záver
Dnešné vozidlá sú čoraz modernejšie, výkonnejšie a majú lepšie vedomosti, ale s týmito ďalšími znalosťami sa zvyšuje počet príslušenstva, ktoré je potrebné skontrolovať alebo vymeniť počas servisu.
Vidíme teda, že pravidelná kontrola a údržba je iba úloha, ktorá si vyžaduje malú únavu a námahu, ale jej nedostatok môže mať fatálne následky.
Tím Nano-tyre by chcel opäť upriamiť pozornosť na používanie zodpovedných vozidiel, čo sa odráža nielen na bezpečnej jazde, ale aj na riadnom, pravidelnom a svedomitom servise našich automobilov.