Štruktúra a konštrukcia pneumatík

Tóth Dorottya

Štruktúra a konštrukcia pneumatík

Pneumatika je zložitá štruktúra pozostávajúca z mnohých častí. Niektoré z nich sú gumy so zvláštnym zložením a niektoré sú textilné a kovové vlákna zaliate do gumy.

 

Štruktúra: Typ konštrukcie kostry pneumatiky. Radiálne pneumatiky sú označené ako „radiálne“ alebo „R“. Toto je najbežnejší typ pneumatík.
Najdôležitejšie časti pneumatiky:

Popis pneumatiky

  • Behúň: Vzorovaný povrch, ktorý poskytuje kontakt s asfaltom

  • Dezén: Medzera v dezéne pneumatiky. Podľa úradných predpisov môže byť minimálna hĺbka 1,6 mm. Dezén naznačuje opotrebovanie pneumatík a je veľmi dôležitý pre bezpečnosť pri nehode

  • Prvok vzorky: prvky vzorky sú umiestnené v pozitívnej vzorkovej časti

  • Vzduchotesná vrstva: Zabezpečuje zadržiavanie vzduchu v pneumatike a zabraňuje prenikaniu vlhkosti a pare do pneumatiky
    oceľový nárazník: Poskytujú stabilitu behúňa. Bočne musí byť pás tuhý, aby odolal kĺzaniu, a to v radiálnom smere

  • Kostra: Nosný rám pneumatiky je oceľový nárazník a rám medzi ráfikom.

  • Ochranný pás: v prípade radiálnej vrstvy pneumatík voliteľná medziľahlá podložka medzi behúňom a pásom, ktorá má za cieľ obmedziť poškodenie pásu

  • Pätkové lano: Pätka je vystužená oceľovým lankom, ku ktorému sú ukotvené jednotlivé vložky kostry. Unesie až 1800 kg bez rizka pretrhnutia.

  • Bočnica: Bočnice sú z ohybnej gumy a chránia pneumatiku pred nárazmi, ktoré by mohli poškodiť jej kostru, ako sú napríklad nárazy o chodník.

  • Miesto, kde sa pneumatika dotýka disku, je spevnené tvrdou gumou.

  • Tubeless (TL): Bezdušová pneumatika so zabudovanou vzduchotesnou vrstvou.

  • Tube Type (TT): Pneumatika, ktorú je možné používať iba s dušou.

  • Indikátor opotrebenia behúňa(TWI): Zobrazuje indikátor opotrebenia behúňa, ktorý zobrazuje oficiálne povolenú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm.

  • Ventil: Pripojený k ráfiku (bez hadice) alebo vulkanizovaný do hadice, umožňuje nahustenie pneumatiky a kontrolu tlaku vzduchu.

  • Ochranný kryt ventilu: Chráni štruktúru ventilu pred nečistotami a vlhkosťou. Je nevyhnutné ventil utesniť.

znacenie pneumatiky

Aký je rozdiel medzi týmito dvoma štruktúrami pneumatík? * Diagonálna kostra Nafukovacia konštrukcia pneumatiky, v ktorej sa textilné vlákna tiahnu až k pätke a zvierajú striedavé uhly menšie ako 90 ° s líniou venca behúňa. * Radiálna kostra z textílie Nafukovacia konštrukcia pneumatiky, v ktorej sa textilné šnúry rozprestierajú k pätke a zvierajú s líniou venca behúňa uhol 90 °, kde je kostra z textílie tvorená neroztiahnuteľnou vložkou z oceľového pásu.

nano-tyre.sk
kosar icon
Pneumatiky WEBSHOP

tyre-test.org Testy pneumatík,
recenzie od skutočných používateľov
tire icon tyre background