Správny stav je, keď je ťažisko (stred) kolies vyvážené a bez vibrácií sa otáča plynulo. Počas vyváženia sú vibrácie kolies minimalizované umiestnením závaží kolies zinku a železa.
Vyváženie a hĺbka profilu
Dôležitosť vyváženia pneumatík:
Vyváženie pneumatík znamená vyváženie kolesa. Správny stav je, keď je ťažisko (stred) kolies vyvážené a bez vibrácií sa otáča plynulo.
Vyváženie a hĺbka profilu
Pneumatika zaisťuje spojenie vozidla s vozovkou, takže stav pneumatík zásadným spôsobom ovplyvňuje bezpečnosť. Zákonom požadovaná hĺbka profilu je 1,6 mm, ale pod 2 mm sú pneumatiky čoraz menej schopné vykonávať svoju funkciu. Ideálna veľkosť profilu je minimálne 3 mm pre letné pneumatiky a minimálne 4 mm pre zimné pneumatiky. S opotrebovanými pneumatikami, najmä na mokrej vozovke, sa brzdná dráha výrazne zvyšuje a ovládateľnosť vozidla sa zhoršuje.
Vonkajšie vplyvy a nárazy počas používania môžu zmeniť rozloženie hmotnosti pneumatiky a ráfika, aby sa tomu zabránilo, odporúča sa vyvážiť kolesá vozidla každých 15 000 km. Nevyvážená pneumatika spôsobí, že vozidlo vibruje nad určitú rýchlosť. To tiež spôsobuje predčasné a nepravidelné opotrebovanie pneumatík a opotrebenie zavesenia vozidla. Pri namontovaní a pri opravách po opravách sa uistite, či sú pneumatiky správne vycentrované, tj. Či sú vyvážené! Toto sa musí skontrolovať pri prvom upozornení na akékoľvek vibrácie!
Prečo sa teda odporúča skontrolovať vyváženosť kolies pri každej zmene? Na ilustráciu problému uvedieme príklad žmýkačku práčky: predstavte si, ako sa v práčke točí prádlo, uvidíte, že stroj v polovičnom stave vibruje oveľa lepšie ako keď je naplnený, pretože hmotnosť v nej nie je rovnomerne rozložené. Rovnaký jav sa vyskytuje aj pri kolesách: nevyvážené koleso vystavuje celé auto neustálym vibráciám, ktoré môžu časom vážne poškodiť. Dôležitosť vyváženia kolesa možno najlepšie pocítiť ak: sa pneumatika dostane na koleso a nie je správne vyvážené tak sa vytvoria dve nedokonalé jednotky, takže šanca na rozloženie hmotnosti radiálnych a bočných stredov bude dokonalá, je prakticky nulová. Statická nerovnosť: vyskytuje sa, ak sú na pneumatike silné alebo ľahké škvrny. V takom prípade sa pneumatika nekotúľa rovnomerne a koleso sa tiež pohybuje hore. Dynamická nerovnováha: Vyskytuje sa, keď je rozloženie hmotnosti nerovnomerné na jednej alebo oboch stranách bočnej stredovej osi súpravy pneumatík a kolies. Dynamické nevyváženie môže spôsobiť, že sa koleso pohne alebo zdvihne do strany.